Dag 44 en 45 La Souterraine naar Châtelus 42 km.

20 mei 2015 - Châtelus-le-Marcheix, Frankrijk

Dag 44 La Souterraine naar Benevent l'Abbeye

Vandaag een behoorlijk zware etappe, veel bergen op en af. Wel goed wandelweer. Na binnenkomst in Benevent zat Ria er behoorlijk doorheen, maar een terrasje met een pilsje en eclairtje deed wonderen. Na een half uur kwamen Wim en Fina binnenstrompelen ( Fina:  ik ben hardstikke kapot en ben het helemaal zat), maar ook hier deed een pilsje wonderen. Even later stapte nog een Nederlands echtpaar uit Maassluis van hun wel heel futuristische tandem af en dronken nog een glaasje mee. s' Avonds een lekker diner genoten, "konijn neet in 't zoer"  met kikkererwten, we namen nog een tweede flesje wijn want dat hoort bij het nagerecht franse kaas, waarna Jule  inmiddels ook vloekend binnengestrompeld kwam. Na spijs en drank waren we weer behoorlijk gemotiveerd om de volgende dag de etappe naar Benevent te lopen.

Dag 45 Benevent naar Châtelus

Vanmorgen rustig opgestaan, heerlijk geslapen. Samen met Jule ontbeten en afscheid genomen van haar, Ria zal haar in ieder geval niet meer zien. Jule heeft besloten vandaag een rustdag te nemen zat, zoals alle dames, er even doorheen. Zij heeft overigens bij 't kort bökske op de kamer geslapen afgelopen nacht. Paul maak je geen zorgen dit is goed gegaan.

De eigenaar van de B&B , met echte Britse humor, vroeg waar hij gebleven was. Na onze mededeling dat hij al vertrokken was maakte hij de opmerking: That's great, he can die outside. Cost so much paperwork if he should do this inside.

Wij hebben vandaag heerlijk gelopen Door prachtige bospaden, met een uitzondering, de beklimming van Arrènes naar St. Goussaud. Een beklimming van 6 km met een stijging van 400 m naar 680 m. Op de top kwamen we 't kort bökske tegen die de beklimming had omzeild, maar hierdoor wel 6 km meer had moeten lopen. Bij het oude kerkje ons stokbrood met kaas en jam genuttigd, met water want koffie is nergens te krijgen hier. Het restaurant heeft het ook niet gered. Ondertussen zijn nog een viertal pelgrims, die we al vaker zijn tegenkomen, ook gearriveerd.

Rond 15.30 op ons overnachtingsadres aangekomen, ontvangen door , alweer een Engelse dame, die haar kast van een huis verhuurt maar er zelf niet woont. We krijgen uitleg waar alles zich bevindt en voor de rest mag je er blijven slapen, eten, de was doen (heerlijk eindelijk alles eens echt wassen) en morgenvroeg  vertrekken wanneer het je uitkomt. In de kast staat een doosje waar je je geld in kan leggen wanneer je nog spullen nuttigt die op voorraad zijn. Deur op slot hoeft niet, mag wel, hier is geen criminaliteit zegt men. Onvoorstelbaar zouden wij zeggen maar hier is dit normaal.

Zelf gekookt, 5 meter spaghetti, en fromage toe, en natuurlijk onder het genot van een .....

Morgen, luxe overnachting geboekt, laatste dagje samen en na 30 km lopen mag dit wel een keer.

A bientôt

PS: inmiddels 785 km. gelopen, Ria 375 km. Nog 545 km. tot aan de Pyreneeën en dan de Spaanse grens over

1. Desiree:
    20 mei 2015
    Dèh danne, dao is ut toch weer ;-)
    Zegk, ich bön waal gruëëtsj op Ria, ze haet ech superrrrrrrr good gelaupe, waat eine bikkel!!!
    Bwoh enneh noe, geit ut nao hoes en mos se den gans allein wiejer, mit het sjtrak bökske, anger Jambers types en Zefkes Mols?! Ich höb mit dich te doon... ech neet ;-) Gatverpielekes (grijns grijns).
    Enneh, gij zult niet vloeken hè, tis een Pelgrims tocht, allez hè.
    Even gedacht over een toepasselijk liedje nr. 12, we trekken um van stal (ik hoop trouwens dat je de meeste liedjes nog wel kent van vreuger).

OUWE TAAIE
    Er was eens een cowboy vol levensvreugd en vuur
    Hij had er aan centen geen gebrek
    Hij leefde voor vrouwen voor drank en avontuur
    en de zon die scheen hem in zijn nek

Toen kwam er een meisje, dat bracht zijn hoofd op hol
    ze maakte zijn leven tot een hel
    verbraste zijn centen en verkocht ook zijn knol
    en de cowboy belandde in de cel

Hij kwam voor de rechter en die was lang niet mild
    men dreigde met vele jaren straf
    zijn zucht naar avontuur die was meteen gestild
    voor die taaie was de lol eraf

toen ging er die cowboy terug naar zijn land
    hij was zo arm als een mier
    hij ging naar zijn blokhut en maakte zich van kant
    en nu is hij zo dood als een pier

Greetz,
  2. Bart en Ingrid:
    Hallo Jan en Ria,
    Wat een heerlijke verhalen! Geniet nog van jullie laatste wandeldagen samen, daarna voorlopig weer ieder een eigen pad op. Morgen ga ik ook weer lekker wandelen, samen met Henny. Deze week maandag, dinsdag en woensdag gewerkt. Het was erg druk. Ga nu nog even de keuken opruimen en daarna lekker op de bank ploffen. Fijne avond en groetjes van ons uit Born!
  3. Leon en Henny:
    Hoi Ria en Jan,
    Nog veural effe van elkaar geneete zou ich zegge die letzte 2 daag en dan Jan mit volle mood wieer. Knap van uch alle twee, zeker es te denks dat Ria hie vlak veur dat het wegging bes waal pien in de rök haw.
    Ria wunsche veer ein gooi reis en Jan ein sjoan veurtzetting van de camino.
    Groetjes, Henny en Leon
  4. Arno en Gertie:
    Hoi Jan en Ria,
    mé jong, wat een prestatie. Geweldig om in zo'n korte tijd zo'n afstand af te leggen. Mocht de man met 't te kort bökske toch iets gebeuren (wens Britse B&B eigenaar) dan zou ik hem dat bökske uit doen en als souvenir aan jullie rugzak hangen. :-) Ria, een hele goede reis terug en geniet nog even lekker samen. Jan nog een hele fijne tocht en blijven je natuurlijk volgen. Op naar de Spaanse grens. Tot gauw.
  5. Huub:
    21 mei 2015
    Hay Jan en Ria.

Ria een hele mooie en behouden terug vlucht toe gewenst .
    Jan en jij nu weer op de franse ingetogen slag verder.
    Groet Annie en Huub
  6. Antoinette Props:
    21 mei 2015
    Hoi Ria en Jan,
    Wij genieten nog iedere keer van de mooie verhalen het is toch een hele belevenis ,wij vinden het heel knap van jullie wat een trip!!Wij wensen jullie voor morgen nog veel wandel plezier en voor Ria een goede thuis reis .Groetjes Hein en Antoinette