Dag 19 en 20 Sommeval-Ervy-Tonnerre 47 km

27 april 2015 - Tonnerre, Frankrijk

Vanmorgen vertrok Jean-Marie, nadat we eerst samen uitgebreid een ontbijt genuttigd hadden, al om half acht vanuit Sommeval richting Ervy-le-Châtel. Eerst nog mijn spullen opgeborgen in mijn rugzak, gecontroleerd of ik niks vergeten was, nog is gecontroleerd en om acht uur de deur uit. Na enkele uren zag ik Jean-Marie in de berm zitten. Uit zijn rugzak toverde hij een gaspitje en maakte voor ons beiden nog een kop koffie, waarna ik weer verder liep. In Ervy-le-Châtel aangekomen eerst mijn slaapplaats gezocht, gedoucht en in de plaatselijke kroeg wat gedronken en inkopen gedaan voor het avondeten. De volgende dag met regen vertrokken naar Tonnerre, waar ik Ria, Marlies en Peter en Gertie en Arno zou treffen voor een gezamenlijke vakantie in Maupertuis. Gezellig en ook wel prettig om mijn benen en voeten een beetje rust te gunnen. Zaterdag en zondag was het weer best nog wel redelijk, maar vandaag regent al de hele dag. De komende dagen belooft het  niet veel beter te worden, maar weer of geen weer, vanaf zaterdag gaan Ria en ik samen 3 weken op pad. We starten dan in Vezelay, een stadje waar veel pelgrims hun voettocht naar Compostela beginnen en lopen dan richting Limoges. Maar daarover later meer.

1. Wies en Rene:
    27 april 2015
    Ha jan ...wat heerlijk dat ria nu ook aan gekomen is en je weer gezellig kunt bij kletsen over je avontuurtje....hier is het koningsdag feest in het dorp het is nu gelukkig weer droog ....want het weer zit hier ook niet mee....geniet er samen van ....P.S je duikt wel vaak de kroeg in....nu samen met ria.....heel veel succes ria geniet van de rust de lieve pelgrims de natuur en de wijntjes de prachtige landschappen en dorpjes........Enjoy....
  2. Marja:
    27 april 2015
    Hoi Jan. Met veel plezier lees ik je dagelijkse ervaringen op jouw pelgrimstocht. Voor de Stief Knee wel een aderlating nu twee trouwe wandelaars hun kilometers zo ver van huis maken. Met belangstelling eens te meer zal ik jullie gezamenlijke reis volgen. Hopelijk herstelt het weer zich en wordt het zonnig en droog. Afgelopen zaterdag wandelden John en ik met de concurrerende club in het land van Heusden en Altena in de regen. Toch geen pretje, hoewel de sfeer gelukkig niet verregende. Jan en Ria, wij wensen jullie een fijne vakantieweek toe en een succesvol gezamenlijk vervolg van de camino vanuit Vezelay. Wij waren daar twee jaar geleden, een sfeervol, inspirerend pelgrimsstadje. Dus een mooi startpunt om samen te vertrekken. Geniet ervan!
    Marja en John
  3. Hans & Maril:
    Hallo Jan,
    wij vinden het geweldig dat je deze uitdaging bent aangegaan en vooral dat je het weet vol te houden. Dat zal natuurlijk komen door het belgische speciaalbierdieet dat je volgt . De discipline die je hebt om dit dieet te volgen is fantastisch. Dit spreekt ons (vooral de mannen) erg aan, je bent een voorbeeld voor ons.
    Fijn dat je nu samen met Ria op pad kunt. Dat geeft je weer energie voor het volgende deel van de camino. Geniet er samen van! Wij zijn benieuwd naar je volgende avonturen.
    Vanavond zullen we een tripeltje op jullie drinken.
    Hans en Maril
  4. Paulbronckhorst:
    Dag Jan en Ria,
    Moeten we nu wachten tot zaterdag voordat het volgende verhaal komt. Slaap ik 5 nachten niet!

Zaterdag schijnt de zon. Let maar op.

rust even lekker uit en daarna weer lekker aon de geng.

groetjes Paul
  5. Jan D.:
    27 april 2015
    Hallo Jan en Ria, nu even genieten van de rust en straks weer óngerweg met zijn tweeën en met weer mooie verhalen. Tja Jan, je bent nog nooit zo lang weg geweest van het vruike. Voelt het nu een beetje aan als de wittebroodsweken? Maak daarom de komende weken een mooie revival van jullie huwelijksreis.
    Een dagelijks terugkerend genoegen voor je aan het einde elke de tocht, is een heerlijk glas bier. Ik heb wel zeker 176 keer het woord bier, Leffe of Grimbergen in je blog gelezen. Daarnaast zag ik 49 foto’s van allerlei soorten glazen met gerstenat wat je genuttigd hebt. De link tussen het bier en je wandeltocht naar een van de belangrijkste christelijke bedevaartsoorden Santiago de Compostella, is gauw gelegd. Het waren de Middeleeuwse kloosterlingen die de hoeders waren van de oude brouwtraditie. Het kloosterleven is wat onbelangrijker geworden in de loop der tijden en jij wat minder religieus. Maar brouwende en drinkende monniken zijn er nog steeds. De monniken en jij denken “In de hemel is geen bier en daarom drinken wij het hier.” Misschien is het bier voor jou de toverdrank die je in staat stelt tot deze prestatie.
    Het zijn voornamelijk de Belgen die een unieke plaats in de wereld van het bier bekleden. Daarom dacht ik je voor te dragen voor de belangrijkste en hoogste Belgische onderscheiding, de Leopoldsorde. Dit verdien je omdat je onder je duizenden volgers het Belgisch cultureel erfgoed op een bijzondere wijze uitdraagt. Je houdt de biercultuur in leven. Één voorwaarde, ik verwacht in elk reisverhaal dat je vanaf nu maakt tot dat je in Santiago arriveert, een foto van een glas met bier. Proost, geniet en de groeten van Mirjam en Jan.
  6. Dre en Fiet:
    29 april 2015
    Hallo Jan en Ria
    geniet even samen van de rust,en dan verder genieten van de tocht .
    Ik ben weer benieuwd naar jullie verhaal.
    een fijne tijd.
    grtjes Dre en Fiet.
  7. Karin spijkers/Corry Coumans:
    29 april 2015
    Hallo Ria en Jan, heel veel succes met lopen en vele groetjes van Corry, Henny en Karin.
  8. Jo en Gertie:
    30 april 2015
    Hoi Jan en Ria
    Heel veel wandel plezier.Geniet ervan en heel veel succes met lopen.