Dag 57 Sainte Foy - Pellegrue

1 juni 2015 - Pellegrue, Frankrijk

Vandaag 21 km. gelopen naar Pellegrue bij bewolkt weer. Onderweg eerst nog naar de Mairie gebeld om een plaats te reserveren in de gemeentelijke herberg maar die ging pas om 2 uur open. Nou, dan ben ik er al. Op goed geluk verder gelopen. Om 11 uur begon het zelfs te regenen. Snel mijn poncho proberen aan te doen, maar voordat ik dat ding helemaal aan had was de regen alweer verdwenen. Niet zo'n lange etappe, maar wel zwaar. De hele dag bergop en weer af. In Pellegrue aangekomen eerst naar het gemeentehuis. Er had gelukkig nog niemand gereserveerd, stempel gekregen en naar de herberg. Inmiddels waren twee andere pelgrims het dorp binnengelopen, een Nederlander en een Fransman,  die driftig op zoek waren naar een café. Het is maandag, dus alles gesloten en daar waren ze echt niet blij mee. Ik trouwens ook niet. Toen zij weer vertrokken waren kwam een jong Nederlands stel binnenlopen. Een jongen en meisje uit Groningen, die allebei hun baan hadden opgezegd om de camino te kunnen lopen. Ze zijn op 3 april in Eysden gestart. Heb ik vanavond wat gezelschap. Zij hadden een tijdje geleden nog Herbert de Canadees ontmoet, die de trein had genomen, want hij wil op tijd in St. Jean Pied de Port, zijn eindbestemming, aankomen.Morgen alvast gereserveerd in Saint Hilaire de la Noaille, ook weer 21 km., en volgens  mijn adressenboekje zijn ook ezels welkom. Dat zal dan wel een gezellige boel worden. Nog zo'n 280 km. te gaan tot St. Jean  Pied de Port, het stadje  waar zich veel pelgrims verzamelen om de Pyreneeën over te steken en dan zijn we in Spanje. Dan nog even de weersvoorspelling voor de komende dagen: morgen 26 graden, oplopend naar 34 graden op donderdag en vrijdag. Zoals elke dag zal het me weer benieuwen.

A demain

1. Bart en Ingrid:
    1 juni 2015
    Dag Jan, je hebt intussen al 12 keer de Kennedymars gelopen. Wat een kanjer. Zo te lezen ben je in het mooiste deel van Frankrijk terecht gekomen. Toch maar eens met Ingrid over hebben om Zuid-Frankrijk te gaan ontdekken. Dan kunnen wij jouw reisverhalen gebruiken als navigator. Hou vol en tot gauw.
  2. Desiree:
    Goedenavond,
    Still going strong lees ik, knap hoor!
    Ria heeft heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel enthousiast verteld over haar en jullie belevenissen. Volgens mij heeft ze stiekem spijt dat ze geen sabbatical heeft genomen. Ik probeer haar nu te overtuigen dat ze zo weer op reis kan, voor haar deel 2 tocht,
    ik zeg, to be continued...?!

Zou het bijna vergeten, een liedje. No. 13. een wereld beroemd lied uit de "zangbundel voor het Nederlandsche Leger", 1915.
    De Zilvervloot
    Heb je van de Zilveren Vloot wel gehoord,
    De Zilveren Vloot van Spanje?
    Die had er veel Spaansche matten aan boord
    En appeltjes van Oranje
    Refr:
    Piet Hein, Piet Hein, Piet Hein zijn naam is klein.
    Zijn daden bennen groot, zijn daden bennen groot.
    Hij heeft gewonnen de Zilvervloot
    Hij heeft gewonnen, gewonnen de Zilvervloot
    Hij heeft gewonnen de Zilvervloot.

Zei toen niet Piet Hein met een aalwaerig woord
    "Wel, jongetjes van Oranje
    Kom klim'reis aan dit en aan dat Spaansche boord
    En rol me die mat van Spanje!"
    Refr.

Klommen niet de jongens als katten in 't want
    En vochten ze niet als leeuwen?
    Ze maakten de Spanjerds wel duchtig te schand,
    Tot in Spanje klonk hun schreeuwen:
    Refr.

Kwam er nu nog eenmaal zoo'n Zilveren Vloot
    Zeg zou jelui nòg zoo kloppen?
    Of zoudt gij u veilig en wel buiten schoot
    Maar stil in je hangmat stoppen?
    "Wel! Neêrlands bloed, dat bloed heeft nog wel moed!
    Al bennen we niet groot, al bennen we niet groot,
    We zouên nòg winnen een Zilvervloot!
    We zouên nòg winnen, nòg winnen een Zilvervloot!
    We zouên nòg winnen een Zilvervloot!"
  3. Hans & Maril:
    1 juni 2015
    Dag Jan, wij staan er versteld van dat je het wandelen zo goed af gaat.
    Het is fijn om te zien dat je goed gemutst Frankrijk doorkruist, je verhalen zijn in ieder geval vol humor.
    Hou vol en misschien wordt je wel erelid van de "sjtief knei". Ik zal een goed woordje doen bij onze patronesse Pia.
    Sterkte in het warme weer nu het 30+ gaat worden.
  4. Diana:
    2 juni 2015
    Jan het schiet al op bergop is pittig ik vind dalen minder maar dat is persoonlijk. Nog ff dan verlaat je het grote Frankrijk voor bergen... Foto foto succes weer en de patsj aaf ! Respect hoor grtjs succes