Dag 9 Château Porcien - Bazancourt 25 km

14 april 2015 - Bazancourt, Frankrijk

Eergisteren kwam in Lalobbe s'avonds nog een pelgrim binnen bij de  familie marinier. Hij was die dag vertrokken in Rocroi en 43 km gelopen. Gisteren kwam hij aan bij de boer waar ik nu slaap. Ook weer 45 km. Zo'n man hoort echt niet op de camino thuis. Die moet naar de draf- en renbaan. Maar dit terzijde. Vanmorgen brood gehaald en meegenomen naar het café van gisteravond en daar samen met Hanny (beëdigd en gewijd predikante) ontbeten. Er kwamen in alle vroegte al mannen uit het dorp binnenlopen, pakten een krant, schudden iedereen de hand, dronken koffie en gingen na een half uur op hun gemak naar hun werk. Na het ontbijt zijn we richting Bazancourt gelopen. Met mijn linkerbeen gaat het inmiddels een stuk beter. Hij begint al mooi af te sterven. Die heb ik toch niet nodig. Het zou een saaie tocht worden met veldwegen waar geen eind aan kwam en uitgestrekte landbouwgronden. Rond de middag liepen we het plaatsje St. Loup-en-Champagne binnen waar gelijk een vrouwtje op ons af kwam lopen. Geen discussie mogelijk, we moesten mee naar binnen koffie drinken. Na de koffie kwam een plastic fles op tafel. We dachten dat ze ons water mee wilde geven, maar er werden ook 2 drőpkesglaasjes bijgezet. Weer geen discussie mogelijk: opdrinken. Wat eine krammes. Tussendoor reserveerde ze ook nog even onze overnachting in Bazancourt. Hierna vervolgden we onze saaie tocht en kwamen rond half drie in Bazancourt aan. Op ons overnachtingsadres konden we echter pas om zes uur terecht dus even naar het gemeentehuis voor een stempel en de sleutel gevraagd van de plaatselijke salle de fête waar we gedoucht hebben. Daarna naar de boerderij, even uitrusten in de tuin en samen met de boer soep, ovenschotel van puree en eend en natuurlijk als dessert fromage gegeten. Morgen een korte etappe naar Reims en maak ik mijn 200 km vol. Tijd genoeg om de stad te bezichtigen. In de cathedraal is een informatiecentrum voor pelgrims waar je ook overnachtingsadressen kan reserveren. Ik zal maar een kaarsje voor jullie aansteken. Jullie kunnen het gebruiken. De boerin is inmiddels ook gearriveerd. Zij was sporten en doet nu mijn vuile kleren in de was. Zoals jullie lezen loopt dusver alles op rolletjes. Nu lekker slapen en morgen gezond weer op.

A demain

1. Jos en annie:
    14 april 2015
    Jan , een woord RESPECT.
  2. Wil Demandt:
    Hoi Jan,
    De reis loopt voorspoedig zoals ik lees.Voor je vertrek hebben we het er vaker overgehad,daar lees ik niks over.Je weet wel,wijntje,
    'treintje',sigaartje.Jan goed weer toegwenst en hou je haaks.Groeten Willem.
  3. Diana:
    15 april 2015
    Jan jij doet de route duidelijk op zijn Limburgs met oog voor de goede dingen in het leven... Zelfs de plaatselijke bevolking ziet het op afstand een Bourgondiër... Succes met je volgende mijlpaal
  4. Paulbronckhorst:
    Jan
    die schapen op de foto, moet ik daar wat achter zoeken????
  5. Marion Mewissen:
    15 april 2015
    Goede morgen, ik wens je weer n fijne wandeldag en geniet van de stad Reims! Rob, van 4 miljoen stappen, heeft daar nieuwe schoenen gekocht. Die heb jij zo te lezen niet nodig.
  6. Arno en Gertie:
    15 april 2015
    Hallo Jan, zo te zien gaat het uitstekend met je, dat van dat been gewoon even een garage binnen lopen en opnieuw uitlijnen !
    Jan wel even een tussen sprintje maken anders haal Maupertuis niet op tijd ;)
    Veel plezier in Reims en we verheugen ons al op de avonden in Maupertuis met al die verhalen. Grt Arno & Gertie
  7. Henk van velzen:
    15 april 2015
    Hoi Jan,een fijne wandeldag vandaag.
  8. Marlies en Peter:
    Hoi Jan,
    Wat is het toch heerlijk om je verslagen te lezen,we verheugen ons er elke dag op.Net of je zo toch een stukje meeloopt!(wat lijkt me dat toch gaaf)zo te lezen heb je het super naar je zin.Geniet ervan en op naar de 200km. Groeten, Marlies en Peter.
  9. Henk en resie:
    15 april 2015
    Dag Jan, het gonst door de hele gemeente !!!!!
    IK werd op de markt door diverse mensen aangesproken over je prestaties. Het is toch een uniek gebeuren en je bent nu al wereldberoemd !!! Je hebt dus geen keus, je MOET doorgaan. Heel veel succes.
  10. Leon en Henny:
    Hoi Jan,
    Al dat lopen tast toch niet je brein aan volgens jouw eigen opgaven van dag 1 t/m dag 8 had je al 185 km gelopen en met die dag van gisteren erbij zit je volgens mij al op 207 km.. Het wordt misschien eens tijd voor een rustdag en wat ik uit je verhaal begrijp ga je vandaag na een korte etappe in Reims genieten en ook waarschijnlijk wat uitrusten, reacties lezen en weer een mooi verhaal schrijven.
    Succes verder.
  11. Aggie Munsters:
    Jean,
    Weer ein sjoen verhaol.
    Bedaank veur ut opsteeke van de bougie.
    Ich hub veur diech eine opgestoke bie us leve vrouw.
    Pour demain une bonne promenade!
  12. Luuk:
    15 april 2015
    zelfs aan de kassa bij V&D wordt over je gesproken:)
  13. Hilly en Math:
    Jean,
    ik hoop dat je middelste been niet afsterft, maar ja dat gebruik je toch niet meer. Ik hoor dat je goed verwend wordt door de plaatsellijke bevolking, dat is je gegund. Geniet morgen van weer een mooie zonnige dag en van de stad Reims.
    Fijne avond nog.
    Math