Dag 102-103-104 Sarria - Portomarin - Palas de Rei - Arzúa 76 km

18 juli 2015 - Arzúa, Spanje

De laatste drie dagen was het een afwisseling van (pittige) klimmetjes en afdalingen. De weg liep door dorpjes, "strontdorpjes" noemden wij ze, daar de koeienmest door het hele dorp verspreid lag en mooie holle wegen. In Sarria in het donker vertrokken . In Sarria vertrekken veel Spanjaarden om de laatste 100 km te lopen naar Santiago zodat zij ook het certificaat kunnen afhalen in Santiago. In het donker was dit nog niet zo duidelijk maar bij onze eerste stopplaats voor een kopje koffie zag je ineens drommen voorbij komen. Het leek wel of ze uit de grond tevoorschijn kwamen. Vaak met kleine rugzak en nieuwe schoenen en vooral ook schreeuwerig. De Camino heeft vanaf dat moment meer weg van een wandelevent. Om 12.30 al aangekomen in Portomarin een kamer genomen in een pension zodat we wel kunnen slapen. Dat hebben we de laatste drie dagen gedaan , een beetje luxe voor een pelgrim maar de herbergen zitten vol met schreeuwende Spanjaarden. Je weet niet half wat die voor geluid kunnen produceren. 's Avonds lang op het gezellige terras gezeten op het plein voor de kerk samen met An en Colin uit Australië en Knut, nee niet de ijsbeer, uit Noorwegen. Zo gezellig dus te laat naar bed.
Op weg nasr Palas de Rei was het weer druk, er is ook rustige Spaanse jeugd onderweg die biddend hun tocht lopen, erg apart, er wordt harder gebeden dan in onze processies.
In de middag en avond met diverse mensen gesproken die bijna van hun stoel vallen wanneer ze horen dat Jan al meer dan 100 dagen loopt. Dit is blijkbaar toch niet zo normaal. Een Belgische bewonderaarster geeft aan dat 'ons verhaal' de ronde doet, en ja de Nederlandse dame die we later ontmoeten zegt ook al, ohh dan bent u diegene waarover gesproken wordt. Zo zie je maar weer.
Het is nog steeds warm dus ook weer terrasjesweer die avond.
Op weg naar Arzua om 6.00 uur voor een pittige, lange tocht van 29 km, gelukkig niet meer zo warm. De hele dag bewolkt en zowaar tien druppels regen vanmiddag. Om 14.30 uur aangekomen , douchen, eten en voor de rest niets meer, misschien dadelijk nog ff het plaatsje in. Onderweg is er weer gezwaaid en gekletst met inmiddels vele bekende gezichten. Tijdens stops schuiven An en Colin en Knut nog aan.
Nog ca, 40 km en we zijn er. We zien wel wie er morgen allemaal op weg zijn.
En Jan we nemen je raad ter harte en zullen toch maar eerst nieuwe schoenen kopen voor we deze wegdoen of in de vitrine zetten. Alleen al vanwege de geur is dat luchtdichte een goed idee, je weet niet wat je ruikt, maar wij inmiddels wel.

We zullen weer zien wat morgen brengt, hopelijk minder klimmetjes.

gr.
Jan en Ria

1. Nol Mewissen:
    18 juli 2015
    Nog éffe volwauwte. Knappe prestatie dét doon der dan bliekbaar toch mér weinig.
    De suus ter auch afgesjlank oet. Kent neet anges mit zoan zjwoar etappes.
    Het löp op en eind. Mos se weer bienoa noa hoes. Waat zeen die daag in mien auge gevloage dét kump mesjien door oze dagelikse wirksjleur. Wer zeen benujt noa dien ervaring of dit auch gét veur os is. Ria auch goat van dich gezeen de pittige tochte de letzte daag.
  2. Marlies en Peter:
    18 juli 2015
    Nog 40 km. hoe klinkt dat,wat een prestatie en wat een respect!
    Dus jullie komen maandag inSantiago aan,missie volbracht.Wat moet dat bijzonder zijn. Voor de laatste loodje veel succes en kom weer goed en gezond terug in Holtum.groeten, Marlies en Peter.
  3. Henry:
    18 juli 2015
    Jan en Ria een grootte prestatie. Nog even en dan de weg weer terug naar Holtum lopen, haha.
    Succes nog.
    Groetjes Henry.
  4. Peter en Marlies:
    19 juli 2015
    hoi Jan en Ria, 40 km nog, dat stelt toch helemaal niks voor met wat jullie allemaal al gelopen hebben. Jan, zo te lezen ben je een lopende bezienswaardigheid op de route. Leef luuj, heel veel plezier met de laatste 40 km en een behouden 'thuiskomst' in Santiago.
    veel groetjes, Peet en Marlies
  5. Leon en Henny:
    Hoi Ria en Jan,
    Nog 40 km in 2 dagen dat moet toch voor zo' n kanjers een makkie zijn en ook voelen als een zegetocht.
    Jan je moet nu echt naar huis komen want ik krijg nu al van Henny te horen; kijk eens wat die Jan mooi is afgeslankt wanneer begin jij eens.
    Die prestatie die jij geleverd hebt met lopen en daarbij goed eten en drinken ga ik je niet nadoen. Dus zal ik gewoon moeten lijnen haha.
    Geniet van het volbrengen van jullie uitzonderlijke prestatie want dat mag toch gezegd worden zeker als je de "talk of the town" bent maar wat toch inmiddels ook voor Ria geldt met haar gelopen kilometers.
    Succes met het laatste stukje.
    Groetjes, Leon
  6. Bart en Ingrid:
    Hoi Jan en Ria!
    Wat hebben jullie een ongelooflijk knappe prestatie neergezet! Respect! Succes en plezier nog met de laatste loodjes. Gisteren was er weer een programma over de camino op tv. Ik ben benieuwd in hoeverre dit avontuur jullie leven heeft veranderd. Op de foto's zien jullie er in ieder geval goed, afgetraind en gezond uit! Houden zo! Wij vertrekken vandaag naar Italië dus dit is (voorlopig) ons laatste berichtje. We denken aan jullie en zijn heel benieuwd naar jullie verhalen. Tot over een paar weken en goede reis! Groetjes en een dikke kus uit Born xxx
  7. Henk en resie:
    Dag Jan en Ria,
    Met een beetje weemoed nemen we afscheid van jullie verhalen, in een avonturenroman zouden ze niet misstaan. En Jan, hoe voelt het om " the man of the match" te zijn? Je benen zijn zo gewend om te lopen ,dat wordt nog moeilijk om ze stil te houden. Of staat er weer iets nieuws voor de deur? En Ria, nu je goed bent ingelopen wacht het gewone gangetje weer. Zal toch even wennen zijn.
    Het lijkt mij een enorme indrukwekkende ervaring, de aankomst in Santiago.De Weg loopt naar het einde van de Weg... Heel veel groeten en voor het laatste stukje heel veel sterkte, Henk en Resie.
  8. Huub:
    Hallo Ria en Jan.
    Geweldig wat een doozettingsvermogen hebben jullie twee, hier doe ik echt mijn petje voor af, maar met geen tegen slagen zijn het nog goed 35 kilometer als jullie dit berichtje ontvangen. Jan ik zou Ria ophanden dragen voor de geweldige steun, wat heeft ze jou gegeven?? Verder wens ik jullie nog een paar mooie dagen in Compostela. Een behouden terug vlucht, en een mooie ontmoeting op het vliegveld met jullie jongens.
    Hartelijke groetjes.
    Annie en Huub Houben.

Ps . Jan en Ria ik schrijf niet meer we gaan een weekje fietsen in het regenachtige Nederland, Jullie horen nog wel van ons na de volgende week zondag!!
  9. Hub Storken:
    Hoi Jan en Ria,

Om te beginne ein depe buiging veur dees geweldige sjoan prestatie, PROFICIAT !!
    De ganse route -gedeiltelijk bie os bekend,en begeleid mit eur sjmeuige verhaole höbbe wer gevolg prachtig sjoan. Die verhaol goan wer sjtraks zeker nog misse.
    Geneet zoa mitein nog lekker ein paar daag in Santiago en kom dan mer fein trök noa Houtem !
    Tot dan,
    Ans en Hub. Storken
  10. Peter Visscher:
    Ha Jan,

Goed om te lezen dat jullie er bijna zijn en mooi om een foto van je te zien. Wij zitten nu op de Primitivo en de zee ligt ver achter ons. Nog 250km te gaan, maar het is nog flink klimmen hier. Doe de groetjes aan je vrouw en geniet van je aankomst en vlucht naar huis. Wij drinken er vanavond "één" op het terras voor jullie.

Groeten!
  11. Marja:
    Hallo Jan en Ria,
    Nu Santiago de Compostella zo nabij is en jullie het einddoel gaan bereiken, wens ik jullie heel veel succes en plezier tijdens het laatste gedeelte van jullie tocht en aankomst in Compostella. Dank voor jullie verhalen en groot respect voor de prestatie die ieder van jullie geleverd heeft.
    Groetjes,
    Marja
  12. Antoinette Props:
    Hoi Jan en Ria
    Geweldig wat jullie gepresteerd hebben geniet van de laatste loodjes de prachtige verhalen gaan wij zeker missen .Nog een paar leuke dagen in
    Santiago en een behouden thuiskomst .Tot ziens in het mooie dorpje Houtum Groetjes Hein en Antoinette
  13. Pia Bronckhorst:
    19 juli 2015
    Ha Jan en Ria, wij wensen jullie een hele mooie aankomst in Santiago morgen! Superprestatie! Geniet nog een paar dagen na en kom veilig weer terug. Hartelijke groetjes,
    Pia en Paul
  14. René Lebens:
    Nogmaals petje af!!!!!!
    De laatste loodjes gaan morgen ongetwijfeld meevallen voor zo'n getrainde 'pelgrims'. Geniet van de laatste tocht met veel bewondering en complimentjes richting een geweldige finish. Fijne dagen en tot snel ergens komende weken. Groetjes Wies&René
  15. Harrie en Melanie:
    19 juli 2015
    Ria en Jan, morgen de laatste etappe op weg naar de finish in Santiago. Een geweldige prestatie van jullie twee. Onvergetelijk voor jullie en voor ons prachtig om jullie de afgelopen drie maanden te volgen. Wij zijn benieuwd naar jullie verhalen. Geniet nog een paar dagen in Santiago en voor donderdag alvast een goeie terugreis. Melanie en Harrie
  16. Karin spijkers/Corry Coumans:
    20 juli 2015
    Geweldig Jan en Ria, wij wensen jullie een fijne aankomst. Super.

groetjes
    Corry en Karin
  17. Dre en Fiet:
    20 juli 2015
    hallo Ria en Jan
    als jullie dit zien zijn jullie al aan de laatste km begonnen.een ding vind ik jammer dat de verhalen nu ophouden .misschien een tip ga verder met schrijven Jan maar dan over het leven wat je thuis doet . het blijft voor jullie twee hoed af. Grtjes Dre enFiet