Dag 96-97-98 Foncebadón-Ponferrada-Villafranca del Bierzo 77 km.

12 juli 2015 - Villafranca del Bierzo, Spanje

Vrijdagmorgen liepen we al in alle vroegte naar Foncebadon, waar het flink aanpoten was. Van 800 meter hoogte naar 1445 meter. Jule heeft in het verleden enige tijd in de herberg in Foncebadón als hospitalero gewerkt en raadde ons aan hier te overnachten, maar dat viel vies tegen. Een heel klein dorpje met 3 herbergen en een klein winkeltje. En heel veel stof, het waaide hard en de weg was niet geasfalteerd. Samen met 20 andere gasten salade en soep gegeten en op tijd naar bed, er viel toch verder niets te beleven. Zaterdagmorgen naar Ponferrada gelopen, een lange afdaling van 20 km. van 1445 meter naar 500 meter. Maar eerst onze meegenomen stenen al om 06.45 uur achtergelaten bij Cruz de Ferro, het bekende kruis waar menig traantje wordt weggepinkt. .Hier laat je je lasten en zonden achter op de berg. Wat kan ons nog gebeuren. Daarna volgde de afdaling. Zonde van de verbruikte energie van vorige dag. Maar wel een prachtige route in de bergen. En best wel gevaarlijk, afdalen via een bergpad bezaaid met stenen. Constant naar de grond kijken en opletten om niet te vallen, terwijl de omgeving zo mooi is. Sommige stukken zitten we boven de wolken. Het is weer behoorlijk warm en om 14.00 uur asangekomen in de herberg waar plaats is voor 174 pelgrims. Gelukkig een kamertje gedeeld met nog twee anderen, lekker rustig dus, In tegenstelling tot afgelopen nacht waar om de haverklap iemand naar het toilet moest of lag te snurken. Later in de middag de stad nog bekeken erg mooi.
Op tijd naar bed en vandaag op naar Villafranca del Bierzo. De herberg Municipal is ons verblijf , een kamer met 8 personen delen.
De weg was erg gevarieerd, het ging berg op berg af het laatste stuk in een wijngebied met pittige klimmetjes maar fantastische uitzichten. Om 12.30 uur ter plekke. Door de warmte redelijk kapot, dus het dagelijkse ritueel gedaan, douchen, wassen (gelukkig een wasmachine), een uurtje plat en dan zien wat te doen met eten. Samen met Elisabeth, Marion een Annette en Bernard, allen Duits, gekookt en gegeten en weer op tijd naar bed. Morgen de wekker weer op 5.30 uur en een zware tocht voor de boeg. Eindstop nog niet bekend dat laten we afhangen van de warmte die op dit moment wel parten speelt.
Even voor de statistieken, ik ga morgen over de 2000 km heen.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties, blijft leuk te lezen wat jullie ons allemaal toewensen en ons op de hoogte houden van e.e.a. in onze thuishaven.

Welterusten en,
Hasta Manaña

ps: hier is weer kl...... wi Fi dus even geen foto's.

1. Marja:
    Hallo Ria en Jan,
    Fantastisch hoe jullie ons virtueel in woord en beeld steeds opnieuw laten meelopen met jullie pelgrimstocht. "Het buitengewone geschiedt niet langs de bebaande, gewone weg ( Goethe)".
    Jan, proficiat met de mijlpaal van 2000 kilometer en samen veel succes met de resterende kilometers nu het einddoel in zicht komt.
    Groetjes,
    Marja
  2. Diana:
    12 juli 2015
    Keep kalm keep walking met jullie hoofd in de wolken letterlijk! Wauw mooi mooi geniet 2000 km dat heeft u super gedaan... Succes nog
  3. Jos en annie:
    12 juli 2015
    Wei haw dat gedach. Euver de 2000km. Prima gedoon. Nog effe volhawwe.
  4. Peter en Marlies:
    12 juli 2015
    hoi Jan en Ria, proficiat met je mijlpaal, je hebt nu goud verdiend, op naar het platina!! Wat zullen we straks al deze verhalen gaan missen zo voor het slapengaan!!! Voor morgen weer heel veel sterkte, als bij jullie de wekker afloopt draaien wij ons nog maar eens even lekker om, wij hoeven niet vroeg ons bed uit voor de warmte!!
    Succes, tot schrijfs, Peet en Marlies
  5. Dre en Fiet:
    Hoi Jan en Ria
    wat een afstand 2000 km het is toch wel afzien met het klimmen en de hitte . er is iedere dag meer bewondering voor jullie twee in het huishouden van de tummertjes nog even en dan zit het erop fijn dat jullie bijna weer thuis zijn maar iedere dag jullie verhalen lezen zullen we toch wel missen geniet en zweet nog die paar dagen grtjes Fiet
  6. Henk en resie:
    Dag Jan en Ria,
    Nu de verjaardagsfeestjes achter de rug zijn is er weer tijd om wat te schrijven. Ik krijg de indruk dat dit toch wel het zwaarste deel van jullie tocht is. Maar de beloning is evenredig aan de beproeving moet je maar denken. Gewoon links een,twee,drie,vier, links een,twee, drie,vier enz. Als je het samen doet wordt het ook nog leuk.
    Er is een familieboek uitgekomen met nogal wat hoogtepunten uit de familie. Jullie prestatie zou er niet in misstaan. Sterker nog, ze zou er met kop en schouders bovenuit steken!!!
    En Jan, voor jou begint na jullie thuiskomst natuurlijk een nieuwe carriere als columnist, dus vergeet die geraniums maar.
    Vanaf nu gaan wij ons voorbereiden op ons tweede kleinkind. Ik hoop dat de steen zijn werk zal doen, bedankt nog daarvoor.
    Het is toch altijd weer spannend.
    Ook wij zullen blij zijn als jullie weer heelhuids en geslaagd terug zijn. Heel veel sterkte nog de laatste dagen, groeten Resie.
  7. Antoinette Props:
    Hoi Jan en Ria ,
    Geweldig 2000km pfffff wat knap en dat nog altijd op de zelfde schoenen .
    Ik zou het merk maar bekend maken en dan de fabriek aanspreken voor een paar nieuwe .Want een betere reclame kunnen ze niet hebben .
    Nog heel veel succes met de camino .
  8. Wil Demandt:
    Hoi Jan en Ria,
    Alvast eine dikke perfisiat voor de reeds gelopen kilometers!
    De hele tocht heb ik met veel belangstelling en respect gevolgd.
    Jullie, ongetwijfeld,glorieuze intocht kan ik helaas niet meemaken.
    Vanaf woensdag zit ik zoals je weet op zee,tot eind van de maand,
    voor de zeiltocht Scheveningen-St Malo.
    De groeten.Wil Demandt.Beeg 13-6.
  9. Marlies en Peter:
    Hallo Ria en Jan,
    En alweer een mijlpaal...2000km . Hoe bijzonder is dat!! Geweldig!
    Zo lopen jullie stilletjes aan naar het einddoel, moet toch wel heel dubbel zijn.Heerlijk om straks weer thuis te zijn ,maar al je vrijheden,natuur, je schoenen, rugzak, prachtige verhalen en bijzondere mensen te moeten missen lijkt me toch ook wel heel heftig.Wat hebben jullie toch een geweldige ervaring opgedaan!(Ben gezond jaloers) . We wensen jullie sterkte bij de laatste loodjes en kom vooral weer heelhuids terug. Groeten, Marlies en Peter.
  10. Bart en Ingrid:
    13 juli 2015
    Toppers!! De 2000 km. mijlpaal is bereikt. In een woord geweldig!!!
  11. Jan D.:
    13 juli 2015
    Hallo Ria en Jan. Met alle superlatieven die mogelijk zijn heb ik jullie al eerder omhangen. Ondanks dat ik niet in herhaling wil vallen wil ik het nogmaals zeggen, “ Een uitzonderlijke prestatie waar ik veel bewondering voor heb.” De fysieke en mentale gesteldheid worden bij jullie beiden behoorlijk op de proef gesteld. Maar met de mijlpaal van 2000 km en de finish in zicht en de vrolijkheid die uit jullie verhalen blijkt, gaat het zeker lukken. Sinds jullie in Spanje zijn komen de echte verhalen van de Camino los en zijn de leuke ervaringen en ontmoetingen met mensen boeiend. Trouwens je kent toch het gezegde: verbrand je oude schoenen niet voor dat je nieuwe hebt gekocht. Ik zou sowieso je oude schoenen ter herinnering in een in luchtdichte vitrine kast midden in de huiskamer zetten. Die nieuwe komen er toch wel. Je verlangen naar Houtum is begrijpelijk maar eenmaal thuis zullen snel de kriebels opborrelen voor een nieuwe uitdaging. Maar ik loop een beetje voorruit op de zaken. Als je terug bent gaan we eerst weer als vanouds eine gooie drinke. Maar aangezien jij en het gele gerstenat een onafscheidelijk duo bleken te zijn tijdens de tocht zal ik op dit onderdeel wel wat achterstand hebben. Het geit uch good en tot gauw.
  12. Marion Mewissen:
    Hoi Jan en Ria,

Wat n prestatie!!!( tot nu toe) over de 2000km ik weet niet of me dit ooit gaat lukken. Je moet toch echt kunnen doorzetten. Volgende week om deze tijd zit je misschien al in het vliegtuig. Ik kan me voorstellen dat je weer graag thuis wilt zijn. Het zal evengoed wennen zijn. Hier in Holtum is niet zoveel te beleven....ik ben erg benieuwd naar je( jullie) verhalen! Nog even volhouden!!
  13. Marlien:
    Beste Jan en Ria,
    Ik zal eerdaags jullie verhalen gaan missen.Het eerste wat ik altijd doe als ik weg ben geweest: kijken of er iets van jullie is binnengekomen.
    Als je in Santiago bent wil ik je vragen om een kaarsje aan te steken voor Sjef uit Venray, welke momenteel, in toch wel wat zorgelijke toestand,l in het ziekenhuis in Venlo verblijft.
    Verder wens ik jullie nog fijne wandelwagen en een behouden thuiskomst.
  14. Marlien:
    14 juli 2015
    met die wandelwagen bedoel ik natuurlijk wandeldagen
    sorry, foutje
  15. Marlien:
    14 juli 2015
    met die wandelwagen bedoel ik natuurlijk wandeldagen.
    Sorry, tikfoutje.
  16. Zustere:
    Van Sjloun ...dit is ongeluifelik.....loat goan
    Ken mich waal veursjtelle des se noa Houtem wils

Groete oet Zustere