Dag 105 en 106 Arzua-Pedrouzo-Santiago 40 km.

20 juli 2015 - Santiago de Compostela, Spanje

Na 2175 km. aangekomen in SANTIAGO!! Maar ik werd al direct  gecorrigeerd door Leon, die me vertelde dat het 2194 km. waren. Nou dan ronden we het af op 2200 km. omdat we toch wel vaker van de route moesten afwijken om ergens "effe in de hèg te pisse". Voor Ria ligt het aantal km tussen de 850 en 900, we gaan nog een keer goed tellen om de juiste aantallen te kunnen aangeven.

De laatste twee dagen was het weer behoorlijk heuvelachtig maar de eucalyptusgeur vergezelde ons. Verrassend deze bomen in grote getale hier te zien staan. Het bleef druk op de weg naar Santiago maar daar waren we inmiddels aan gewend.  Santiago inlopen doe je dus bijna in een lange rij zovelen zijn op weg. Bij een stoplicht word ik op mijn schouders getikt en staat Pawel naast me die ik al sinds Ria is aangesloten niet meer heb gezien, een mooi weerzien. Van het aankomen op het plein hadden we ons wellicht meer voorgesteld, of we zijn te nuchter dat kan ook natuurlijk.  Nu nog een paar dagen in Santiago de stad bezichtigen. We hebben uiteraard als eerste de kathedraal bezocht en de pelgrimsmis bijgewoond. Heel indrukwekkend en met als hoogtepunt het wierookvat dat door 6 personen door de hele kerk geslingerd werd. Vroeger gebeurde dit om de stank van de pelgrims te verdrijven! Dit doet nu ook nog zijn werk denk ik, want helemaal fris zijn we ook niet meer.Daarna ons certificaat opgehaald. Ook hebben we weer pelgrims gesproken die we weken niet meer gezien hadden en plotseling voor ons opdoken. Het weerzien met velen van hen was geweldig er werd veel 'gehugd'. In de avond afgesproken met een aantal van hen en gezellig gegeten in de stad.  Dinsdag terug naar de stad en weer oude bekende getroffen waarvan enkelen waarvan we hoopten ze nog een keer te zien. En dat gebeurde dus ook, alsof het zo moest zijn. Grote groepen komen binnen vooral jongeren, dit maakte wel indruk, misschien uitgestelde eigen emoties, wie weet, misschien toch niet zo nuchter. Kaarsjes aangestoken in de kathedraal   zoals beloofd en Santiago omarmd.

Het avontuur is voorbij het zal weer even wennen zijn aan het normale leven in Holtum. Donderdagmiddag vliegen we om drie uur terug naar Nederland en ik hoop jullie allemaal weer snel te zien. Nogmaals iedereen heel erg bedankt voor de fijne hartverwarmende reacties en tot ziens in Houtem.

Tot gauw in Holtum,

Jan en Ria

1. Ton Schrijnemakers:
    Ria en Jan,

Een dikke proficiat !

Lut en Ton
  2. Judith:
    20 juli 2015
    Wat een fantastische presentatie! We hebben genoten van alle avonturen! Geniet samen van de verdiende rust!
    Veel groeten Judith Roy Julie en Daan
  3. Marlies en Peter:
    20 juli 2015
    Jan en Ria, van harte gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie!kippevel! Geniet nog van alles de komende dagen en verder een veilige thuisreis! Zijn reuze benieuwd naar al jullie verhalen.Groeten Marlies en Peter.
  4. Sally:
    20 juli 2015
    WAt een geweldige prestatie super good gedoan

Groetjes Sally
  5. Harrie en Melanie:
    20 juli 2015
    Jullie hebben het volbracht, PROFICIAT!!!!
  6. Elly&Jack:
    20 juli 2015
    Chapeau, gefeliciteerd met jullie prestatie! geniet ervan! En een goede reis terug naar Holtum.
  7. Mirjam / Jan:
    Ria / Jan,
    CHAPEAU! Uitdaging is GESLAAGD! PROFICIAT!
    Geniet van deze geweldige prestatie.
    Goede terugreis. Zijn zeer benieuwd naar de verhalen.
    Tot gauw. Groetjes. Mirjam / Jan
  8. Marlien:
    Hallo kanjers,

Proficiat!
    Nog een paar mooie dagen om even gas terug te nemen,te evalueren en te genieten.
    Behouden thuiskomst.

marlien
  9. Gerrie:
    20 juli 2015
    Proficiat.Nu een paar dagen genieten en dan weer terug naar Holtum.
  10. Wies en Rene:
    20 juli 2015
    Super dat is geweldig om te horen wat heb ik met jullie mee geleefd en de prachtige verhalen ,de foto's en de meelopers ik heb genoten en nu lekker relaxen in Santiago .
    Heel trots op zulke geweldige auwe buurtjes......Proficiat....
    Rene wies en nino......
  11. Jac - Ciel:
    Beste Ria,
    maar Jan zeer zeker, want die is dit [Avontuur] aangegaan, ik heb heel veel bewondering ,en respect, hoe jullie deze zeer zware loop naar jullie einddoel, Santiago de Compastela hebben volbracht .
    Gelukkig wel een beetje moe, maar oh zo voldaan.
    heel veul gr oet t sjoane Houtum ,
    JAC Ciel
  12. Marja:
    Hallo Jan en Ria,
    Van harte proficiat met het bereiken van jullie einddoel Santiago de Compostella. In een woord: geweldig! Wij wensen jullie nog enkele mooie en relaxte dagen toe. En daarna een goede thuisreis.
    Marja en John
  13. Jos en annie:
    20 juli 2015
    In ein woord geweldig. Veer doon t uch neet noa. Van harte perfisiat. Veur oos hoof ger neet teruk te loupe want wat geer gedoon hub is geweldig.
  14. Bertine krekels:
    Jan en Ria,
    In een woord GEWELDIG! Wat een super prestatie!
    Dat wordt echt afkicken denk ik!
    Nog een paar heerlijke dagen in Santiago en een goeie thuisreis!
    Heel veel groetjes,
    Tjeu en Bertine
  15. Marion:
    Hallo Jan en Ria,
    PROFICIAT met dit resultaat!!! Ik heb genoten van jullie verhalen en de prachtige foto's. Nu nog even genieten en lekker terug naar huis.

Groetjes Marion
  16. Peter en Marlies:
    20 juli 2015
    hoi Jan en Ria, een heel dikke PROFICIAT met deze super prestatie. Nu lekker genieten in Santiago en vrijdag een goede vlucht naar Sjaak van Holtum.

Het moet toch een heel apart gevoel zijn om na zoveel weken en zoveel kilometers je einddoel te bereiken. Het is zoiets als een stevige opleiding, je begint eraan, het kost bloed, zweet en tranen en dan de grote ontlading, het bereiken van het einddoel. Dat moet een heerlijk gevoel zijn.
    Geniet nog maar even en tot gauw,
    Marlies en Peetje
  17. Arno en Gertie:
    Hoi Ria en Jan,
    Wat een fantastische en ongelofelijke prestatie PROFICIAT, GEFELICITEERD met het bereiken van jullie voorgenomen doel SANTIAGO. Dat moet iets geweldigs geweest zijn om Santiago binnen te lopen. Nog een paar hele mooie dagen en verheug me op jullie laatste c.q. einde van jullie verslag. SUPER!!!!!!!!!!!!!!!! Arno en Gertie
  18. Leon en Henny:
    Hoi Ria en Jan,
    PROFICIAT met het het bereiken van jullie einddoel Santiago.
    Wat een enorme prestatie hebben jullie beide geleverd. Petje af.
    Geniet maar lekker van wat jullie gepresteerd hebben en van de laatste dagen in Santago.
    En Jan die schoenen die moet je niet verbranden die zijn toch pas een half jaar oud, ik zou ermee terug gaan naar de winkel en vragen hoe dat kan dat die op zo'n korte tijdversleten zijn.
    Groetjes en tot donderdag,
    Henny en Leon
  19. Antoinette Props:
    Hoi Jan en Ria ,
    Wauw wat ein prestatie schitterend !!!!!!!!!!! Proficiat
    Groetjes Hein en Antoinette
  20. Fam Koster:
    Hallo Ria en Jan.
    De wil in combinatie met doorzetten heeft deze operatie doen slagen!!
    Feliz cumpleanos ,onze complimenten hiervoor,
    Groetjes Tante Mia en ome Kub en tot ziens in s'Gravenvoeren!!
  21. Chris Hannen:
    Chris en Truus Hannen

Van harte gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie.
  22. Desiree:
    STOER!!!!
  23. Henk en resie:
    Dag jan en Ria,
    Wat een mooi einde van deze tocht. Na gedane arbeid is het goed rusten, doe dat ook maar . Jullie hebben het hartstikke verdiend. En een hele dikke proficiat van ons allemaal
  24. Naefke Koen:
    Proficiat!!!!
  25. Luuk:
    20 juli 2015
    Proficiat! Geniet van de laatste dagen!
  26. Mirja:
    20 juli 2015
    Proficiat Jan en Ria mit dees top prestatie!
    Groetjes Rob en Mirja
  27. Frank:
    20 juli 2015
    hoi Jan en Ria , wat een prachtige prestatie daar mogen jullie trots op zijn.
    Geniet nog een paar dagen daar en laat het jullie smaken .
    Oh ja de terugreis gaat een stuk sneller , kunnen we dan de schoenen verbranden .
    Groetjes Frank en Anita
  28. Jan:
    Hallo Jan en Ria,

Proficiat mit dees topprestatie !!
  29. Hilly en Math:
    20 juli 2015
    Jan en Ria, wat een prestatie! Proficiat en geniet nog van een paar mooie dagen in Santiago.Groetjes, Math en Hilly
  30. Twan van der Kort:
    20 juli 2015
    Zo. Wat een geweldige prestatie. Ik zou het je niet kunnen na doen. Helaas zie ik je niet meer bij terugkomst doordat ik op vakantie ga. Anders hadden we een keteltje leeg gemaakt.
  31. Marion en Lambert:
    Ria en Jan,

Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie.
    Geniet nog maar even en dan op naar huis. Is toch ook wel weer fijn in je eigen bedje.

groetjes Lambert en Marion
  32. Jo en Gertie:
    Hoi Jan en Ria
    Geweldig wat een prestatie.Proficiat.
    Groetjes Jo en Gertie
  33. Marion Mewissen:
    20 juli 2015
    Wat een geweldige prestatie! Proficiat! Ik hoop jullie weer snel te zien. Goede reis terug!!
  34. Nol Mewissen:
    20 juli 2015
    Proficiat, ein geweldige prestasie. Wea duit tich dét noa. Heat de wierook pot al gesjlingert. Höb se nog gét geltj euver om kease aan te make. Trouwens Ria dich auch proficiat. Wer zulle de verhoale misse. Tot in Houtem.
  35. Hans:
    20 juli 2015
    Jan gefeliciteerd met het binnen lopen.
    vond het leuk je te volgen en ook om je tijdens je camino te hebben ontmoet.
    Denk er aan, de camino begint nu pas, alle herinneringen komen steeds weer boven.
    geniet in ieder geval met jouw vrouw in Santiago.
    Hans uut Twente
  36. Lilian:
    Jan en Ria,

Proficiat met deze geweldige prestatie.

Math en Lilian
  37. Britta en Mart:
    20 juli 2015
    Proficiat Jan met deze geweldige prestatie! Geniet ervan.
  38. Kevin en Annelien:
    20 juli 2015
    Wat een fantastische prestatie! Enorm gefeliciteerd. Dat zal wel even afkicken worden. Snel naar Nederland dus, dan kan je nog even uitlopen met de 4Daagse hier in Nijmegen. Voor jou nu een eitje natuurlijk. Geniet ervan! Groeten, Annelien en Kevin.
  39. Truus van Sloun:
    20 juli 2015
    Proficiat met jullie prestatie. Ik heb genoten van jullie reisverhalen en foto's. Geniet er nog even van en een goede thuisreis.
    Groetjes,
    Truus
  40. Paulbronckhorst:
    Jan en Ria
    Heel veel wandelaars zijn jaloers op deze ongelofelijke prestatie.
    Bij terugkomst krijg je nog heel wat stellen, een klein voorbeeld: Zondag met de stieve knee in Ubachsberg 12.5 km een paar hele kleine bulten en iedereen was buiten adem.
    Aangezien je toch moet afkicken stel ik voor dat op de zondagen dat je met de stieve knee meeloopt, je de rugzak met allerlei lekkere spullen volduwt, voeg daarbij een uitvouwbare picknick tafel en stoeltjes. We komen jou dan na 5 of 6 km tegen, (uiteraard starten we gelijktijdig) maar we kunnen jullie toch niet bijhouden. Samen eten en drinken we wat, zoals je dat tijdens je pelgrimage gewend was. Jij pakt rustig alles in en wij gaan ondertussen op pad. We zien ons dan bij de auto's. Mocht je dan nog zin hebben om 15 km er aan te plakken hebben we geen bezwaar tegen, zeg ons wel even waar je de Leffe wilt gaan drinken zorgen we dat we daar op het terras zitten. Ook dat hoort bij een pelgrimage heb ik begrepen. Oké genoeg flauwekul.

We zijn benieuwd naar de niet geschreven verhalen, want ik kan me niet voorstellen dat alles wat je hebt meegemaakt ook hebt opgeschreven.

Veer zeen os!

Pia en Paul
  41. Harry Quaedvlieg:
    Hoi Jan en ook Ria,
    Nu is het geen bren camino meer, maar buena vita. Proficiat met je aankomst. Ik was erg benieuwd of ik je nog zou treffen en heb naar je uitgekeken. Net niet gelukt. Ik zit nu in Geleen en ben vanmorgen vertrokken uit Santiago. Geniet nog even. Het duurt soms even om te realiseren dat je er bent. Mij in ieder geval ook. Heel veel groeten en een stevige omarming. Harry
  42. Thei Storken:
    Jan en Ria,
    Petje af voor deze geweldige prestatie, die veel doorzettingsvermogen heeft gekost en waarvan de laatste etappes behoorlijk pittig waren in die warmte. Ik heb genoten van jullie etappe-verslagen. Geniet van de laatste dagen dat jullie nog in Santiago zijn. Ik wens jullie een voorspoedige reis terug met een onvergetelijke ontvangst in je geliefde Houtem. Tot na mijn vakantie.
  43. Dre en Fiet:
    Ria en Jan
    wat een prestatie proficiat laat dat maar iemand na doen.geniet nog lekker van de dagen dat jullie er zijn en dan weer terug naar de werkelijkheid zal best nog tegen vallen maar ook fijn dat jullie er straks weer zijn .
    grtjes Dre en Fiet
  44. Hans & Maril:
    Jan en Ria.
    Wat een top prestatie!! We hebben net zoals velen genoten van jouw gezellige verhalen.Geniet nog even daar in Santiago en dan weer terug naar Holtum......
    We wensen jullie een hele voorspoedige terugreis en wellicht tot snel op een van onze zondagse wandelingen mit de stieve knee""!!
    groetjes, Hans en Maril
  45. Jo en Jettie:
    21 juli 2015
    Chapeau en proficiat. Veerdoen ut uuch neet nao. Nog un paar daog genete en daan naor hoes. Heerlek.
    Kompleminte
  46. Peter en Marlies:
    22 juli 2015
    hoi Jan en Ria,
    was dit nu echt het ALLERLAATSTE verhaaltje voor het slapengaan ???? Jammer, het was zo vertrouwd!!
    Voor morgen goeie reis terug en hopelijk zien we elkaar snel!!
    Veel groetjes, Peet en Marlies
  47. Odette &Frans:
    23 juli 2015
    Hoi jan en Ria ook wij hebben genoten van al je prachtige verhalen van harte proficiat met deze prestatie en welkom thuis in Houtem groetjes
  48. Zustere:
    23 juli 2015
    Van Sjloun ich geaf eine op de mansluujzitting
    Geweldig

Groete oet Zustere