Dag 99-100-101 Villafranca - Las Herrerias - Fonfria - Sarria 70 km

15 juli 2015 - Sarria, Spanje

Maandagmorgen al vroeg op pad zoals gewoonlijk, samen met Elisabeth, Bernard en Annette.Die Marion, die gisteren nog een poging gedaan heeft te lopen heeft vannacht besloten op te geven vanwege haar knieblessure.

In Villafranca gekozen voor de alternatieve route. Nou dat hebben we geweten. Om 7 uur in de ochtend al kletsnat van het zweet. We werden onderweg wel getrakteerd op  prachtige uitzichten die we hijgend hebben aanschouwd. Ondertussen gezelschap gekregen van Odette en Ludo uit Canada, roots in India. Hoogteverschil van 500 naar 1335 meter. De afdaling was nog erger dan het stijgen. Met pudding in de benen, volgens Elisabeth, een stevig ontbijt genuttigd van spek en ei in de eerste bar die we tegenkwamen. De rest van de route was niet spectaculair maar wel warm. In Las Herrerias de Alberque opgezocht, onze medepelgrim Elisabeth is nog doorgelopen naar La Fada, daar hadden we op het heetst van de dag geen zin meer in. Een vegetarisch menu genuttigd dat zeer goed smaakte samen met Ludo en Odette. Gelukkig eigen kamertje gekregen om te slapen.

Na ontbijtje weer om 7.00 uur op pad. Ludo en Odette gaan met paarden naar O Cebreiro, dat op 1296 m hoogte ligt. Wij 'echte pelgrims' doen dit te voet. Dat hebben we weer geweten. De laatste dagen is het behoorlijk afzien. Wij stoppen in Fonfria waar we een eigen kamertje krijgen met douche en toilet, wat een luxe. In de avond Ann en Colin uit Australië weer ontmoet en gezellig mee getafeld en een lekker glaasje wijn gedronken. Onderweg al veel ezels ontmoet maar vandaag een echte gezien. Trouwens dit was dag 100 van mijn pelgrimage.

Vandaag om 6.30 vertrokken uit Fonfria voor een tocht van 27 km, we moeten even doorlopen om onze planning te halen. Ann en Colin komen we ook weer tegen. Weer een paar onverwachte pittige klimmetjes gehad . In Triacastella is Nienke uit Bodegraven aangesloten en samen zijn we om 13.30 uur in Sarria aangekomen. Een mooie Alberque gevonden . En nu is het uitrusten. In Sarria starten veel medepelgrims en er zijn 418 slaapplekken in de stad. Ons valt de drukte echter mee. Hopelijk vanavond eens echte tapas eten met of course een lekker glaasje.... Want dat willen we graag doen op de verjaardag van onze lieve schoondochter Jill die vandaag 25 wordt. Jammer dat we haar niet persoonlijk kunnen feliciteren maar natuurlijk hebben we haar al wel gefeliciteerd. Jill een dikke kus uit Sarria.

Nog 111 km te lopen in 5 dagen.

Hasta Manaña

Jan en Ria

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jos en annie:
    15 juli 2015
    111 km. Voor veel mensen nog ver met de auto.
    respect voor jullie.
    Succes voor de laatste loodjes.
  2. Elly&Jack:
    15 juli 2015
    Hi Ria en Jan, wederom petje af dat jullie zoveel kms per dag afleggen in de hitte. Jullie beginnen bijna aan de laatste honderd km, succes hiermee. En geniet van al die ontmoetingen die er zijn, is altijd wel het bijzondere van wandelen/reizen/je verplaatsen naar andere oorden.
    Geniet van jullie wijntje vanavond, Elly & Jack
  3. Jac - Ciel:
    Beste Ria - Jan
    Allereerst wat een super mooie foto s maken jullie , ik voel de kriebels, om zo met jullie mee te lopen, wat een schitterende, pittige, maar mooie omgeving. Ria ik doe mijn petje voor je af, wat een inzet om zo maar effe met een getrainde, en doorgewinterde Jan, het eind doel te halen.
    heel veel geluk nog in Santiago , en geniet de laatste dagen van al t moois, gr oet houtum Sjaak Ciel
  4. Diana:
    15 juli 2015
    Ja Jill ook al gefeliciteerd haha! Ze is trots op jullie maar ook weer blij als jullievthuis zijn niet iedereen heeft zulke avontuurlijke schoonouders wat een energie wat een doorzetten respect hoor ! Succes weer..
  5. Aggie Munsters:
    Buenas dias Juan y Maria,
    Als je 's morgens vroeg aan de wandeling begint, zie je zoveel meer zoals de ochtendnevel en de opkomende zon! Het zijn nog enkele dagen dat jullie van deze prachtige plaatjes mogen genieten. Het doel Santiago is dan bereikt, een geweldige prestatie. Proficiat!!! Na een verblijf van enkele dagen in Santiago reizen jullie terug naar ons kikkerlandje, dat wordt wel even wennen. Wij zijn dan en route en zullen elkaar passeren, wij over land en jullie in de lucht. Wij wensen jullie een goede thuiskomst en zullen de verhalen samen met jullie delen over enkele weken.
    Hartelijke groeten van Aggie en Wil en tot snel!
  6. Hilly en Math:
    15 juli 2015
    Dat klinkt nog zo kort op die hele afstand, dat je bijna zou vergeten dat zelfs dit laatste beetje al erg lang is voor de normale homo sapiens!

Math wordt een beetje sentimenteel en bekent zojuist dat hij zijn broer toch wel heel erg gemist heeft. We zijn blij dat jullie straks weer thuis zijn.

Wat een prestatie, allebei!

Groetjes en tot gauw,
    Hilly en Math
  7. Luuk:
    15 juli 2015
    Succes met de laatste loodjes!
    Ik mis de quiche vanavond
  8. Luuk:
    Rectificatie: Henny komt net binnen met 250 quiche blokjes
  9. Dre en Fiet:
    hallo Ria en Jan
    morgen begint het echte aftellen de laatste donderdag en ga zo verder tot de volgende donderdag en dan zijn jullie weer thuis wat een prestatie allebei.
    maar toch ook weer fijn als jullie thuis zijn al zal het hier toch wel een beetje tegen vallen jullie zullen al die verschillende mensen ook wel gaan missen want hier zijn alleen maar die oude vertrouwde
    tot gauw gtrjes Fiet en Dre
  10. Roel en serena:
    Hallo Jan en ria,

Vanaf morgen kunnen jullie af tellen, de laatste week. Daarmee willen we jullie veel succes wensen en natuurlijk veel plezier!

Groetjes roel en serena
  11. Marion en Lambert:
    16 juli 2015
    Hallo Ria en Jan

Wat een geweldige prestatie van jullie allebei. Fijn dat jullie samen dit kunnen ervaren hoewel Ria beter een ander stuk had kunnen kiezen. Dit is wel het zwaarste stuk lijkt ons zo. Klimmen, dalen veel te warm. Maar dan op het einde samen genieten van een lekker drankje en hapje. Het zal jullie thuis wel gaan tegenvallen, maar jullie zullen wel een nieuwe uitdaging vinden. Wij zij. Blij als jullie weer terug zijn en we uit jullie mond de verhalen kunnen horen.

Tot gauw
    Lambert en Marion
  12. Nynke:
    17 juli 2015
    Hallo Jan en Ria,

Helaas heb ik jullie 's ochtends gemist en wil jullie bij deze nog een prachtige reis wensen. Vond het erg leuk om met jullie te lopen en groot respect voor het aantal gelopen kilometers! Ik hoop dat jullie veilig en gezond in Santiago aankomen. Buen Camino! Groetjes, Nynke
  13. Peter en Marlies:
    17 juli 2015
    hoi Jan en Ria, voor Jan dag 100 gepasseerd, alweer een mijlpaal en voor jullie allebei heel veel respect ! Succes met de laatste loodjes, hopelijk wegen ze niet het zwaarst !! Veel succes, sterkte en wat we jullie allemaal maar kunnen toewensen!!
    Veel groetjes, Peet en Marlies
  14. Bertie:
    18 juli 2015
    Hoi Jan en Ria, een ongelooflijke prestatie petje af als ik 10 km moet lopen heb ik het al zwaar.

Groetjes Bertie en Jan
  15. Arno en Gertie:
    18 juli 2015
    Hoi Ria en Jan, 111 km hoe ga je ze verdelen op 5 dagen. ;-) ? En dan SANTIAGO! Wat moet dat straks toch een super gevoel voor jullie zijn. Nog heel veel geluk en plezier die laatste 5 dagen, hopelijk struikelen jullie die laatste dagen niet over die grote hoeveelheid camino's. Weer dank voor jullie leuke verhaaltje en tot gauw. Groetjes en dikke hug, Gertie en Arno
  16. Arno en Gertie:
    19 juli 2015
    Oeps, wil jullie nog naar Maxim laten lopen met 111 km. Foutje het zijn er nog 40! Nog mooie, rustige zal wel niet meer gaan lukken, en hopelijk niet al te zware kilometers. Gr. Gertie en Arno