Dag 71 St. Jean Pied de Port - Roncesvalles 24 km.

15 juni 2015 - Roncesvalles, Spanje

Gistermiddag in St. Pied de Port aangekomen en op zoek gegaan naar mijn slaapadres. Ik kreeg een driepersoonskamer aangewezen met kamergenoot Hans uut Twente, die mijn blog volgt en ook wel eens heeft gereageerd. Wat een toeval. Mijn tweede kamergenoot was Harrie, pastoor in Geleen. Gisteravond nog samen gegeten met Geanne/Peter en Anja/Jos en afscheid genomen. Zij blijven nog een paar dagen in St. Jean en lopen dan de noordelijke route in Spanje. Vanmorgen om half acht met lunchpakket en goed weer vertrokken richting Spanje voor de koninginnerit over de Pyreneeën, de zwaarste etappe naar Santiago. En dat was het ook (tot nu toe). Moeilijkheidsgraad 3/3. Nauwelijks buiten de stad al direct behoorlijk klimmen. Het was druk met een mengelmoes aan nationaliteiten. Daarbij waren Finnen, Amerikanen, Koreanen, Zuidafrikanen, veel Nederlanders en Duitsers. Maar het was ook geweldig mooi. De bergen begroeid met gras waarop de kuddes paarden, schapen en koeien graasden. Daarbij zit dan de hele dag een herder. Hier en daar verspreid de berghutten, die dienst doen als schuilplaats voor de herders. Een ongelooflijk prachtig landschap en de gieren vliegen je om de oren. Onderweg gelukkig diverse watervulpunten, ik heb wel drie liter water gedronken. Na 15 km. aangekomen bij een grote grenspaal: Spanje!!! Om half vier aangekomen op mijn slaapadres, een klooster dat pas geheel is gerenoveerd en onderdak kan bieden aan 200 pelgrims. Die waren er gelukkig niet. Nu eerst douchen, dan eten en op tijd naar bed. Morgen een etappe van 27 km., moeilijkheidsgraad 2/3.
A bientôt

1. Elly&Jack:
    15 juni 2015
    Hoi Jan, proficiat met deze mijlpaal, geweldig dat je Spanje al bereikt hebt en je nog steeds geniet. Je bent nu al over de helft en je wordt met de dag slanker blijf wel genoeg Leffe drinken. Veel plezier nog et bonne route.
  2. Frank:
    15 juni 2015
    Hoi Jan ,wat een prachtige mijlpaal nu in Spanje aangekomen .
    Ik vind het geweldig die mooie verhalen van jou, met veel plezier wacht ik iedere dag om jouw belevenissen te lezen.
    De voortuin bij jouw ziet er zeer goed uit , Leon en Henny en Ria verzorgen de tuin heel goed.
  3. Henk van velzen:
    15 juni 2015
    Hoi Jan,eet smakelijk en drink een lekker pilsje.
  4. Marlies en Peter:
    15 juni 2015
    Hoi Jan, al in Spanje ..geweldig...en nog steeds met zoveel plezier!vinden het nog altijd heerlijk om je verhalen en belevenissen te volgen.goeie tocht en veel plezier.Marlies en Peter.
  5. Marion Mewissen:
    15 juni 2015
    Hé Jan , proficiat, je bent in Spanje, wat een prestatie!
  6. René Lebens:
    15 juni 2015
    Hey Pelgrim (inderdaad en terecht met een Hoofdletter!!), gefeliciteerd! Dan krijgt zo'n grenspaal wellicht een heel andere betekenis. Vergeet niet een lekker stukje Spaanse ham met een biertje te nemen. Elke dag weer meer dan dik verdiend. Groetjes uit Buchten.
  7. Nol Mewissen:
    15 juni 2015
    Hoi Jan, gefeliciteerd , een knappe prestatie nu nog even doorzetten je bent ruim over de helft. Groet Nol
  8. Marion en Lambert:
    Hoi Jan,

In Spanje...geweldig zeg. Een knappe prestatie dat mag je wel zeggen.
    Je verhalen blijven altijd leuk om te lezen, zo kunnen we een beetje mee genieten. Hopelijk kom je morgen ook wat watervallen tegen zodat je wat te drinken hebt. Fijne tocht

groetjes Lambert en Marion
  9. Jeanne d'arc:
    15 juni 2015
    Ik heb de gieren ook gezien en kan nu eindelijk geloven dat ze er zijn! Mooi dat je het gehaald hebt! Veel plezier en succes!
  10. Jan:
    España... Proficiat Top Prestatie ! nu even wennen ? une Cerveze por favor
  11. Jan:
    España... Proficiat Top Prestatie ! nu even wennen ? une Cerveze por favor
  12. Jan D.:
    15 juni 2015
    Hallo Jan, prachtig gedaan en gefeliciteerd. Wij zijn trots op je. Nu je laatste deel door Spanje van je El Camino Francés. Op naar Santiago de Compostella, het eind van je missie. Je verhalen en avonturen blijven boeien. Blijf genieten van de natuur, de mensen en het bier. Glück auf und prosit!
  13. Peter en Marlies:
    hoi Jan,
    Trappedoelie heet je van harte welkom in zijn vaderland: 'Sainteclaus is coming to Santiago'
    Hartstikke sjiek, Spanje bereikt, proficiat en wat een prachtige foto's !!
    heel veel groetjes, Peet en Marlies
  14. Dre en Fiet:
    Hallo Jan
    wat een reis gelukkig dat je kinderen al groot zijn en die van de rest van je vrienden ook. anders had je veel brieven voor sinterklaas mee gekregen. er zijn van die dagen dat we wel heel jaloers op je zijn vooral die rust en gezelligheid maar petje af voor je. geniet was loop en slaap grtjes die uit Stein
  15. Henk en resie:
    Dag Jan,
    Alles is al gezegd, maar ook van ons van harte proficiat. Geniet van alle positieve en lieve reacties, dat geeft moed en kracht om door te gaan. Groetjes, Henk en Resie.
  16. Antoinette Props:
    16 juni 2015
    Hoi Jan proficiat wat een prestatie Spanje te voet bereikt !!!! Wij lezen nog met veel plezier jou verhalen .Heb nog een makkelijke Dieet tip Hop &Gerst zijn planten dus bier is technisch gezien een salade .Proost !!!! Groetjes Hein en Antoinette
  17. Marja:
    Hallo Jan,
    Met veel belangstelling en bewondering blijven John en ik jouw reisverhalen lezen. Ik deel jouw ervaringen graag met mensen in mijn omgeving en zo krijg je er nog meer volgers bij. Van harte proficiat met deze nieuwe mijlpaal: de grens van Spanje overschreden.
    Ter inspiratie een strofe uit het gedicht Caminante (Wandelaar) van de Spaanse dichter Antonio Machado:

Wandelaar, je sporen
    zijn de weg, en zij alleen;
    wandelaar, er is geen weg,
    de weg ontstaat in het gaan

Heel veel succes bij het vervolg van je camino!
    Groetjes,
    Marja
  18. Jo en Gertie:
    Hoi Jan
    Spanje bereikt wat een prestatie geweldig.
    Blijven je volgen. Groetjes Jo en Gertie