Dag 10 Bazancourt - Reims 17 km

15 april 2015 - Reims, Frankrijk

Allereerst mijn verontschuldigingen voor de late inzending van gisteren. Wat heb ik een commentaar gekregen. Mea culpa, neem me niet kwalijk dat ik geboren ben. Dan de dag van vandaag. Er valt eigenlijk weinig te vertellen. Wat een vervelende, vermoeiende, stoffige, warme dag. Alleen maar koolzaad-, erwtenvelden en oneindig lange, hobbelige veldwegen. Met nog 10 km te gaan zagen we in de verte al de cathedraal van Reims. En die kwam maar niet dichterbij. Maar des te indrukwekkender was het toen we bij de cathedraal aankwamen. Wat een prachtig monument. Binnen was er nog een informatiecentrum ingericht en tevens hebben we weer een stempel in ons boekje laten zetten. Daarna naar ons slaapadres, een groot gebouw met 180 bedden, diverse cursuslokalen en zelfs iets van weight watchers. Een terrasje bezocht en nu zitten wij in een restaurant met pelgrimskorting. Morgen ga ik alleen verder, mijn dominee gaat naar huis en vervolgt waarschijnlijk haar camino in mei van Reims naar Troyes. Net ook mijn slaapplaats voor morgen veiliggesteld, een etappe van 26 km. Binnenkort mijn rugzak nog maar eens reorganiseren. 14 kg is toch wel erg zwaar. Over 2 weken zie ik Ria in Nevers en lopen dan samen nog 3 weken verder.  Daar verheug ik me toch wel op. Dadelijk lekker naar bed en morgen zien we weer verder. Nogmaals enorme excuses voor mijn onvergeeflijke fout van gisteravond en ik zeg:

1. Jan:
    15 april 2015
    en nu PSG - BARCA kijken ?
  2. Jos en annie:
    15 april 2015
    De kans toch neet zwa lang zonder dien vreuke!!!!
  3. Paulbronckhorst:
    15 april 2015
    Vandaag narcisssentocht gelopen met de jongens. Heerlijke tocht, geen stof alleen veel Duitsers. Misschien dan toch liever eentonige wegen met koolzaad????
  4. Diana:
    15 april 2015
    Succes weer en Jan gooi niet te veel uit de rugzak.. Weinig winkels onderweg....
  5. Han:
    15 april 2015
    Pap, dat krisse esse eedere daag een krat duvel opzups ....... neet aansjtelle !!!!
  6. Desiree:
    15 april 2015
    Oei, laat de verveling en saaiheid niet toeslaan. Op de foto's ziet het er alles behalve saai uit, geen enkele dag hetzelfde, top toch?
    Een toepasselijk melig liedje no. 6:
    NAPOLEON
    Napoleon avec Marie-Louise (3x)
    Napoleon avec Marie (3x)
    Napoleon avec (3x)

Etc.
    En vice versa!

Hup Jan, hou vol
    P.s.: ben zeeeeeer benieuwd welke artikelen je uit je bepakking gaat elimineren. Jan gaat op reis en neemt niet meer mee: ...
  7. Peter en Marlies:
    15 april 2015
    hoi Jan, inderdaad toch wel weer lekker, het verhaaltje voor het slapen gaan. Wij zijn altijd ontzettend onder de indruk van de koolzaadvelden, maar we zitten in de auto als we er doorheen gaan. Zal misschien wel even tegenvallen als je alleen verder gaat, maar wie weet wie er nu op je pad komt.
    Welterusten voor zo meteen, groetjes, Peet en Marlies
  8. Elly&Jack:
    15 april 2015
    Hallo Jan, ook wij vinden de koolzaadvelden altijd prachtig, maar ook wij zijn niet te voet, maar op de motor. We kunnen een album maken met foto's die ik ik ieder jaar weer maak zittend als duo op de motor.
    Succes morgen weer en wie weet kom je morgen iets anders als koolzaad enzo tegen.
  9. Ria:
    15 april 2015
    Hi, wat dacht je nu maar op tijd mijn verhaal. Die Schweppes is van Hanny ?
    Benieuwd hoe de slaapzaal bevalt.
    Welterusten!
  10. Bart en Ingrid:
    15 april 2015
    Hoi Jan, hier dan weer een berichtje van mij. Na het uitdelen van de prijzen heb ik even gewacht met een reactie. Ik was namelijk enorm teleurgesteld dat ik niet in de prijzen was gevallen. Was hier sprake van Brabant-discriminatie omdat mijn stukjes niet in het Limburgs geschreven zijn? Vandaag goed nieuws gehad. De uitslag van het slokdarm, maag- en darmonderzoek van ons mam was goed. Gelukkig! Morgen nog een paar onderzoekjes (schildklier werkt niet goed) en dan mag ze waarschijnlijk weer naar huis. Ik ben vandaag op de fiets naar Heppeneert geweest. Een noveen kaars aangemaakt. Ook een mooie route en heerlijk weer! Ik ben blij. Groetjes en welterusten.
  11. Marion:
    Hoi Jan,
    Jammer dat je compagnon Hanny er vanaf morgen niet meer bij is maar er zal vast weer iets anders op je pad komen.
    Geniet en hou je haaks !!
  12. Marion en Lambert:
    Hoi Jan,
    Fijn dat je binnenkort samen met Ria gaat lopen. Kijken of je dan ook nog tijd hebt om verhalen te schrijven. Ze zijn altijd leuk om te lezen.
    Hopelijk krijg je nu een leukere route. Veel plezier
  13. Harrie en Melanie:
    16 april 2015
    Jan, gisteren was de wandeling dus niet zo leuk maar de aankomst in Reims maakte veel goed. Als je je ook eens een paar uur verveelt, gewoon denken aan de dingen waar je je een jaar geleden bij Burgers mee bezig moest houden. Hier in Holtum gaat alles gewoon zijn gangetje, binnenkort moet ik een paar deuren gaan schilderen en de keuken gaan witten, dat mis jij toch maar allemaal, pechvogel.
  14. Hilly en Math:
    Hallo Jean.
    Enne zit je al achter de leffe? We komen net van de pizzaria en zijn Wil Kerens tegen het lijf gelopen. Ik vertelde hem van jouw reis. Het toeval wil dat hij samen met Wim Bohnen (de ex van Aggie) ook de camino wil gaan doen, wel met fiets.
    Janne, nog een prettige avond en drink dich mer eine en sloap goot.
    Math
  15. Hans & Maril:
    Hoi Jan,
    geweldig dat je het zo goed weet vol te houden. Wij kunnen ons voorstellen dat je ondanks de lichamelijke inspanning geestelijk wel tot rust komt met al dat vrouwelijke schoon zonder tanden of met een christelijke inslag. Jij zult wel vroom terug komen. Ik mis toch de laatste dagen dat je de dag afsluit met een Leffe, Hoegaarden, Kwakje, Duvel, Kriek, Orval, choufje of zit je aan een chat noir?
    Heb je nog baat gehad bij de trekdrop?
    Al met al hou vol wij zijn trots op je en we zijn benieuwd naar je volgende avonturen. Hans en Maril
  16. Hanny:
    16 april 2015
    Ha die Jan. De hele avond gewacht op je verslag, maar deze keer zeker geen madame zonder tanden, maar zonder wifi! Eurolines heeft z'n werk gedaan en me rond half zeven weer in Rotterdam afgezet. Wel een raar idee om alle kilometers die je in ruim 20 dagen gelopen hebt in 10 uur weer te overbruggen! Je oranje petje (zie dag 7) is doorgegeven aan een koreaanse uitwisselingsstudente op doorreis naar Nederland om 'Kingsday' te vieren, en dat kan niet zonder iets oranjes, wel? Vanavond nog maar even een roseetje genomen op de goede dagen en de wasmachine volgeladen (....) Zoals ze in de achterhoek zeggen: goot goan en henig an !
  17. Nol Mewissen:
    17 april 2015
    Gisteren excuses voor de late inzending van 15 april maar nu 17 april 12.15 uur nog geen inzending van 16 april? Weinig nieuws van hier te melden alleen dat ik door ben naar de volgende ronde van het Wim de Bruyn tounooi. Ik neem aan dat alles volgens plan verloopt en wij ons geen zorgen hoeven te maken. Wellicht niet overal te beste wifi points. Tot horens
  18. Nol Mewissen:
    12.15 moet 00.15 zijn!!
  19. Marja:
    Hoi Jan,

Is het een statement, nu volgers uit de eerste week ook niet meer dagelijks posten of liet de elektronische snelweg je in de steek? Met bewondering en trots blijf ik je verhalen lezen. Wellicht ter ondersteuning op tegenvallende momenten (saaie wegen, slechte slaapplaats, tandeloze vrouwen e.a.) een citaat uit een interview met Paulo Coehlo. Liep ook eens de camino en schreef daar een boek over: “Live your personal legend, read the omens, awaken your feminine side, and dare to be different.” Succes met het vervolg van je tocht.
  20. Peter en Marlies:
    17 april 2015
    hoi Jan, waar zit je ergens, ben je in staking, helemaal onder de indruk van de kathedraal of beland in een champagneproeverij ??
    Ik hoop vanavond toch wel weer op een verhaaltje voor het slapengaan,
    heel veel groetjes, Peet en Marlies
  21. Henk en resie:
    dag jan,
    resie vroeg zich ook al af waar blijft de dagelijkse collumn. er zal geen internet zijn ..... gelukkig toch een berichtje. jij hebt het over saaie wandelpaden , ik heb vandaag als amateur vloertegels gevoegd met het nodige kliederwerk ... dan toch maar liever wandelen.
    succes morgen ... heb je ook in de kathedraal gebeden als goede pelgrim ?
    Henk en resie
  22. Desiree:
    17 april 2015
    Ha Jan, geen wifi, maar bifi? Geen draadloos, maar naadloos? Dus geen verhaal, maar een rooksignaal! Lachen dat iedereen met smacht zit te wachten op je blog! Straks ben je wereldberoemd... in Holtum en omstreken.

Vandaag liedje no. 7
    LINKS RECHTS KALVERSTRAAT
    1. En ik liep laatst in de Kalverstraat
    Links rechts Kalverstraat (allemaal ;-)
    En ik liep laatst in de Kalverstraat
    Holladieee (allemaal)

2 Kzag daar een heel mooi meisje staan
    Links rechts Kalverstraat etc.
    3 Zeg meisje is je moeder thuis
    16 Zing nu dit lied van voor af aan

Greetz,
  23. Huub:
    Hay jan.
    Ik mis je elfde blog, ik ben echt verslaafd!!!.
    Rustige dag morgen met wat wolkenvelden maar droog 15 gr.
    voor de dagen erna 3 keer Lekker zonnig. Dit is gunstig voor je kilometerteller dat schiet lekker op.
    Groetjes Fam. Houben