Dag 26-27-28-29 Pière Perthuis naar Prémery 65 km

4 mei 2015 - Prémery, Frankrijk

Hallo allemaal,

Van Wifi hebben ze op het platteland in Frankrijk echt geen fromage gegeten, vandaar nu een verlaat verslag. Op vrijdag (dag 26) heeft het de hele dag geregend. Gelukkig hoefden we die dag nog niet te lopen. Zaterdag zijn we door Marlies en Peter, die op weg naar huis gingen, afgezet in Pière Perthuis, een plaatsje onder Vézelay, waar we gelijk de vuurdoop kregen. In het bos ging het behoorlijk bergop, het pad leek wel een riviertje. Maar ook dat hebben we overleefd en de laatste 5 km. begon het pas te regenen. De laatste klim naar onze overnachtingsplaats in Le Chemin  zal ik niet snel vergeten. Aangekomen in de herberg l'Esprit du Chemin werden we hartelijk ontvangen door Greta, een Belgische vrijwilligster. Later kwam Julia nog als een verzopen kat binnenvallen, maar nadat iedereen gedoucht had was alles weer snel vergeten, zeker na een lekkere en gezellige avondmaaltijd samen aan de grote keukentafel. Van Peter kreeg ik nog een bericht dat zijn dag een drama was door de enorme regenval van de afgelopen dagen.

Op zondag zijn Ria en ik gelijk met regenkleding aan vertrokken , deze hebben we ook niet meer uitgetrokken. In Corbigny ons getrakteerd op een éclair maar deze waren niet van de kwaliteit die ik gewend was. Niet wetende waar de tocht zou eindigen doorgelopen naar Saint Reverien waar in het gemeentehuis een refuge was ingericht en op hoop van zegen dat er plek zou zijn 31 km , ja dat lezen jullie goed, door de regen en modderige, soms riviertjes geworden paden gelopen. Het was echt hondenweer. Gelukkig waren er nog twee stretchers vrij die we ingepikt hebben. In het piepkleine keukentje, samen met Els uit Drenthe, Phil uit Münster en Herbert uit Canada gegeten van wat er te vinden was in het keukentje. Een paar flessen wijn genuttig, zo slecht is het leven van een pelgrim toch niet, en eenieder kon gaan slapen. Pikant detail het toilet was buiten tegenover het gemeentehuis en de geur die er hangt overstijgt alles. Dus s' nachts met z'n tweeën naar buiten om te plassen. Een super aardige conciërge nam onze schoenen mee om ze te drogen, Herbert had o.a. tot aan zijn knieën in het water gestaan, hij heeft deze vanochtend samen met vers stokbrood droog teruggebracht. Alles weer oké dus. Zelfs overnachtingsadressen geregeld voor vanavond en morgen in Nevers.

Vanochtend, maandagmorgen, vertrokken naar Premery, een tocht van 17 km, makkie tegenover gisteren. In mooi weer gewandeld in prachtige omgeving, daar doe je het voor, zelfs met twee blaren, aan beide kleine tenen van Ria. Overnachten in een kleine Chambre d'hotes, met, je gelooft het niet, alweer een toilet buiten. Geen sjiek gedoe dus maar wel lekker gegeten. Het ruikt er trouwens wel fris. Morgen op naar Nevers, wellicht een rustdag eraan vastplakken, om de stad te bekijken.

Fiet nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag, hopelijk heb je deze gezellig gevierd.

A bientôt, (als wifi dit toestaat)

1. Dre en Fiet:
    Hallo Jan en Ria
    bedank voor de felicitatie was gezellig.
    wat een afzien die twee dagen Ria petje af ,ik hoop dat jullie nu alleen maar mooi weer hebben .het heeft ook wel iets om samen s nachts naar de w c te gaan

grtjes Fiet
  2. Peter en Marlies:
    5 mei 2015
    goede morgen lieve mensen, wat een ontberingen de afgelopen dagen. Hopen dat het tij snel helemaal keert en anders op de rustdag maar eens met Bernadette praten of er iets te regelen valt !! :-)) Zijn jullie in Nevers, zoek de irish pub op en bestel lekker een Leffe en een Sancerretje, dat maakt weer heel veel goed!
    Veel groetjes en hopelijk nu ook veel zon, Peet en Marlies
  3. Paulbronckhorst:
    Don camino's,
    Na regen komt zonneschijn, maar daar denk je niet aan als je de hele dag door regen en wind moet trampelen.
    Een hele dag regen vertroebelt het beeld. Ik vind het vaak een grauwsluier geven over de mooie omgeving waar je loopt.

Nog even over de WC. Als ik met mijn vader vroeger naar de kroeg gingen was het toilet buiten. Maar ik vond die altijd afschuwelijk naar PIS stinken, dus wat die wc betreft boffen jullie. (Krijg geen smiley geplakt)

Voor komende dagen loop vooral tussen de buien door en geniet van de zonnige perioden.
  4. Hilly en Math:
    5 mei 2015
    Ria en Jan, het is meer een survivallen dan effe een lange wandeling. Jullie zijn al een eind op weg , en nu op de route, waar jullie meer pelgrims zullen gaan ontmoeten. Het ziet er op de foto heel gezellig uit. En Jan, alles wat ik gezegd heb over dat je nooit dienstplichtig soldaat bent geweest, alles neem ik terug. Je bent nu een echte man. Hopelijk kunnen jullie nog meer genieten van de natuur en wordt het weer beter.
    Geniet ervan en sterkte...
  5. Desiree:
    Ha Ria & Jan,
    Petje af hoor dat jullie the raindrops are gallen on your heads trotseren! Vooral doorgaan.
    Hier in Süd Tirol ook geen WiFi, mèr ich höb gans ruig eine bundel gekoch...
    De Tiroler trekzak kaen ich jaomer genog neet opsjikke, derhalve ein bestseller leedje (no. 11)

Everywhere we go (Limburgse versie)

Euveral wo weer haer gaon (2x)
    Vraoge de minsje (herh etc)
    Waem weer zeen
    En wo vanaaf
    En dènk zegke weer
    Weer komme oet Houtem
    Het knettergekke Houtem
    En es ze oos neet verstjaon
    Den zènge weer get helder
    EUVERAL WO WEER HAER GAON etc.

Grüssdi,
  6. Aggie Munsters:
    Bonjour frere et belle-soeur,
    Na regen en zonneschijn zijn jullie nu in Nevers aangekomen, bekend terrein.
    Het oude gedeelte van het stadje is zeker de moeite waard.
    Niet vergeten om Bernadette te groeten !
    Amusez-vous !
  7. Henk en resie:
    Dag Jan en Ria,
    Eerst even een niet zo prettig bericht, gisteren is Tant Tit gestorven. Ze is rustig ingeslapen. De begrafenis is a.s. zaterdag, misschien willen jullie een kaarsje voor haar opsteken ergens op de route. Dat zou ze heel erg fijn vinden denk ik.
    En ja Ria dit was echt een vuurdoop!!! Maar als je die kunt weerstaan kan de rest alleen maar meevallen. Alle zegen komt van boven moet je maar denken. Heel veel succes en tot schrijfs, Resie
  8. Marja:
    5 mei 2015
    Hallo Ria en Jan. Wat een ontberingen op jullie gezamenlijke tocht. De Stief Knee zou niet eens vetrokken zijn onder deze omstandigheden. Petje af voor jullie doorzettingsvermogen. Citaat van Monet (woonplaats Giverny, in de buurt waar jullie nu verblijven): "Ik dacht dat twee schildersdoeken genoeg zou zijn; één voor het weer met wolken, en één voor het weer met zonneschijn. Maar al gauw nadat ik het zonnige moment begon te registreren veranderde het licht; daardoor waren twee doeken niet meer voldoende om een waarachtige impressie van de natuur neer te zetten". Hopelijk genieten jullie onder alle omstandigheden, maar bovenal wens ik jullie toch droog en aangenaam weer toe.
  9. Marianne:
    6 mei 2015
    Ha die Ria en Jan,

De smeuïge verhalen al regelmatig gelezen, maar nog geen reactie geschreven, dus dat werd tijd. Jullie belofte samen door dik en dun, wordt hier duidelijk waar gemaakt, ook als het om pratsj gaat! Het lijkt me een geweldige ervaring, kort bij de natuur in al zijn verschijningen, de een natuurlijk wel prettiger dan de ander, net als bij de onderkomens. Zo maak je nog eens wat mee. Veel succes en groetjes ook van de kids. Marianne
  10. Hanny:
    6 mei 2015
    beste bourgondische Limburgers in het fraaie franse land; Vanochtend vroeg weer een inhaalslag gemaakt met het lezen van jullie verslagen! Jan, drie keer raden welk uitzicht ik heb: Strak blauwe lucht (er is wel net een bui geweest) een gifgroenweiland en .... knalgele koolzaadvelden! We zitten een paar dagen in de meivakantie bij familie op het platteland van Norfolk in Engeland! Het landschap doet me denken aan dat waar we door heen trokken tussen Rocroi en Reims, alleen iets meer bomen gelukkig. Ondertussen ben ik al weer drie weken terug. Het leven bestaat uit hollen en stilstaan, en 'hollen' zijn dan alle ontwikkelingen op werk en in de familie, en 'stilstaan' is het lopen en bezinnen. Afgelopen woensdag op basis van de ervaringen tussen Rocroi en Reims nieuwe schoenen en een nieuwe rugzak gekocht! Wel mooie ervaring van gisteren: Jongste zoon (16) en zijn neef en nicht weten te verleiden tot het bijwonen van de Evensong met het King's College Choir in Cambridge (nadat ze zich eerst in het zweet gepunterd hadden!) onder het mom: dit is voor mij zoals de topper AJAX - PSV voor jou (helaas Jan, hij is AJAX-fan!). Reactie van hem bij binnenkomen kerk: 'Het lijkt Harry Potter wel' (...) en toen het koor begon te zingen: .... 'm'n mond viel open' ... Toch een bijzondere ervaring, hoewel hij het wel jammer vond dat er niet gevoetbald kon worden op de gladgeschoren groene grasmat van het College!
    Heb het goed met elkaar deze laatste dagen; je bouwt dierbare en onvergetelijke gezamenlijke ervaringen op!
  11. Harrie en Melanie:
    7 mei 2015
    Hallo, wij lezen dat jullie de afgelopen dagen flink hebben moeten afzien, dit als gevolg van het slechte weer. Het weer is inmiddels verbeterd en kunnen jullie weer door het zonnige Franse landschap marcheren. Als jullie voor zondag nog in een kerk komen, willen jullie dan een kaars aansteken voor HBC. Zondagmiddag om half drie is op het voetbalveld van Slekkerboys de beslissingswedstrijd tegen RIOS. Melanie hoopt stiekem op een gelijkspel en daarna op penaltytrappen. Dit laatste is natuurlijk flauwekul. Laten we hopen dat het goed afloopt en dat wij bij d'n Aezel kunnen feesten en jullie in Frankrijk op HBC kunnen toasten.
  12. Marion en Lambert:
    7 mei 2015
    Hoi Ria en Jan,

Dat slechte weer is een tegenvaller en hopelijk zal het gauw veranderen. Ik zou het jullie niet nadoen. Arme lambert als hij met mij door de modder moest baggeren. Ik hoor mijn eigen commentaar al: wat ein ku... gedowns en wo veur....
    Maar gelukkig kunnen jullie dit samen wel. Veel plezier en geniet van jullie samen zijn.