Dag 50 La Coquille - Thiviers 19 km

25 mei 2015 - Thiviers, Frankrijk

Vanmorgen op mijn dooie gemak ontbeten, ik hoef immers maar 19 km. te lopen vandaag. Het zou 's middags gaan regenen, dus geen al te mooie vooruitzichten. Na het ontbijt met pindakaas, jam en chocopasta nog een tijdje met de beheerder van de refuge verteld, de 3 Fransen waren al om 7 uur vertrokken. Voor die paar mensen die nog nooit naar Compostela zijn gelopen zal ik toch even uitleggen dat een refuge een gebouw is in eigendom van gemeente of de kerk (maar die zijn vaak smerig en doen dat alleen maar voor het geld) en waar een vrijwilliger zorgt voor de opvang van pelgrims. Je betaalt dan  tien euro voor slapen en twintig euro incl. avondeten en ontbijt, wat meestal wel erg goed is. Die vrijwilligers doen dat dan voor een paar weken en worden dan afgelost. Meestal zijn dat mensen die de pelgrimsweg ook al gelopen hebben. Maar dit even terzijde. Het is de hele dag droog gebleven en vanmiddag ging zelfs de zon weer schijnen en om 1 uur aangekomen in een privé refuge. Dit is meestal een B&B die ook kamers ter beschikking stellen aan pelgrims. Hier betaal ik 23 euro met ontbijt, excl. avondeten, maar het is wel wat sjieker en eigen kamers, dus ik ben de enige die snurkt. Net is nog een Fransman gearriveerd die de tocht in etappes fietst. Een electrische fiets!!! Dus Léon je kan dit ook eens proberen. Tweede pinksterdag is hier ook een feestdag, maar ik heb toch nog een restaurant gevonden dat open is vanavond, daar ga ik dadelijk met die electrische fietser naar toe. Verder is hier alles prima, goed weer en vriendelijke mensen. Je merkt hier goed dat je in de Dordogne bent, veel Engelsen en Nederlanders. Morgen naar Sorges, 18 km. en dan naar Périgueux, 23 km.

A demain

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jan D.:
    25 mei 2015
    Hallo Jan, nu je de tocht naar Santiago de Compostella weer in je eentje voortzet wordt het weer eens tijd voor een reactie uit Buchten. Maar allereerst wil ik jou en je volgers wijzen op een TV uitzending van afgelopen zondag. In het programma Kruispunt zagen we hoe populair de tocht is. Toen Mirjam en ik hier per toeval naar keken, kwamen we met onze gedachten vrij snel bij jou uit. Iedereen heeft zijn eigen reden om te lopen. Het zijn allemaal mensen die bijzondere pelgrimsverhalen laten horen. KRO Kruispunt TV bezoekt al vele jaren de Camino. Voor degene die het interesseert kan op uitzending gemist kijken of de volgende site:
    Uiteraard lezen we elke keer je mooie verhalen en blijven we je volgen ondanks dat je tijdje geen reactie meer van me heb gehad. Ik ga je niet lastig vallen met onze bezigheden maar je begrijpt dat een reactie er wel eens bij inschiet. De korte radiostilte had er ook mee te maken dat je de laatste weken toch al in goed gezelschap verkeerde.
    Als ik even terug in de tijd ga, had je na het treffen met Ria eerst de Bourgondische week bij Peter en Marlies, daarna volgde de wittebroodsweken (hebben jullie goed doorstaan hoorde ik van Ria) en weer daarna volgde de week van de gezinshereniging. Voorbeeldige jongens die Han en Ward. Dit leekt me toch wel het hoogtepunt van de tocht tot nu toe. Zie hierna vervolg.
  2. Jan D.:
    Vervolg:
    Het is alweer de 50 ste dag. Je hebt al een behoorlijk totaal afstand gelopen. Volop respect hiervoor. Trouwens ook voor Ria, die ook een fantastische prestatie heeft geleverd. De 19 km van vandaag is volgens mij de minste die je hebt gelopen op 1 dag. Je doet het dus lekker relaxt en plant van dag tot dag. Zonder een lange termijn planning kom je er ook. Als je maar zorgt dat je voor de winter weer thuis bij moeder de vrouw achter de gebreide broek ligt.
    Leuk lijkt het me dat je mensen ontmoet van verschillende nationaliteiten en pluimage. De diverse achtergronden en redenen om deze tocht te lopen en/of te fietsen zullen wel elke keer het hoofdthema zijn bij zo’n ontmoeting. Je zult hier veel van leren en levenservaring opdoen (ja ook op je 62 ste). Maar dat horen we later wel!
    Jan, het goed om te horen dat alles voortreffelijk verloopt (op de snurkers na dan). Ga zo door en een oproep om te genieten is overbodig want dat doe je al uitgebreid uit je zelf.
    Groetjes van Mirjam en Jan.
  3. Bart en Ingrid:
    25 mei 2015
    Hoi Jan, hoe is het? Bedankt voor je leuke voicemail bericht in verband met de verjaardag van Bart. Wij zijn 2 dagen naar Ahrweiler geweest. Ook prachtig gewandeld (rotweinwanderweg). Na jouw camino leuk om eens te doen. Ahrweiler zelf is een mooi middeleeuws plaatsje in de Eiffel. Bart (en wij dus ook) werd getrakteerd op een "weinmarkt" en op vuurwerk. We hebben genoten. Nu weer thuis en morgen weer aan het werk. Nog even genieten van de laatste vrije uurtjes van een heerlijk lang weekend. Succes met lopen, nu weer alleen! Groetjes uit Born.
  4. Marja:
    Hallo Jan,
    Wat is de digitale snelweg toch een geweldige uitvinding. Zojuist ontvang ik een bericht van mijn fietsende jongste zoon over de Golden Gate bridge in San Francisco en daarna leef ik door jouw levendige verhalen weer mee met je pelgrimstocht naar Santiago de Compostella. Ik zal mij er maar niet op beroemen dat John en ik vandaag ook 12 km van deze route hebben gelopen (in het Geleenbeekdal). Nadat we Ria zondag hartelijk begroet hebben bij de Stief Knee zijn we verder niet meegewandeld, maar hebben een andere religieuze wandeling gemaakt (processie door Buchten). Dit zijn peulenschilletjes voor jou. Ria vroeg zich overigens af waar ze alle kussen en omhelzingen aan te danken had. Wie weet wat je te wachten staat bij jouw terugkeer. In ieder geval hulde en respect voor jouw prestatie. Veel succes nu je weer alleen verder loopt.
    Groetjes,
    Marja
  5. Peter en Marlies:
    26 mei 2015
    hoi Jan, dag 50, normaal is dit getal er eentje met een gouden randje, maar voor jou toch eigenlijk nog maar het 'begin'. Daarom maken wij er een dag met een bronzen randje van, de overige huldigingen volgen nog. Misschien heeft de elektrische fietser nog wel een ererondje gemaakt met je door het dorp !!Eet een extra lekkere eclair en drink een extra lekker pintje als je bent aangekomen op dag 51.
    groetjes, Peet en Marlies
    PS ook wij vonden de aflevering van Kruispunt indrukwekkend, de moeite waard om te kijken