Dag 61 Bazas - Captieux 18 km.

5 juni 2015 - Captieux, Frankrijk

In St. Jean Pied de Port aan de voet van de Pyreneeën komen de 3 grootste pelgrimsroutes van Frankrijk bijelkaar. Tevens is dit ook de startpunt van nieuwe wandelaars. Wilhelm, de Duitser waar ik gisteravond nog een pilsje mee dronk, was daar vorig jaar geweest en vertelde me dat er vanaf die plaats dagelijks 300 mensen vertrekken naar Compostela en onderweg komen er steeds meer mensen bij. Een gezellige boel zal dat worden. Maar nu moet ik nog even vertellen wat me vannacht is overkomen. Ik lag in bed en hoorde gestommel op mijn kamer. Er kwamen 2 jonge "pelgrimas" binnen, de een nog mooier dan de andere, die op mijn bed gingen zitten en me probeerden te verleiden. Nadat ze wel erg dicht tegen me aan kwamen liggen, deed ik het licht aan en wat zag ik? Ze hadden allebei geen tanden! Hevig zwetend schrok ik wakker. Wat een droom. Haha. Maar nu weer serieus. Vanmorgen eerst nog even de kathedraal binnengelopen en, zoals gevraagd door Rianne, een kaarsje aangestoken. Daarna op pad met een bewolkte lucht. Lekker! De hele route ging over een voormalige spoorlijn, geheel in de schaduw. Geanne liep achter mij en zei dat ik enorme kuiten had. Heb ik toch nog iets enorm. Om 1 uur aangekomen in Captieux en toen was het al 35 graden. Samen met Peter en Geanne de Plat Du Jour gegeten, waarna zij naar de camping liepen en ik naar de réfuge. Mijn was weer gedaan, verhaaltje geschreven en dadelijk naar de supermarkt voor fruit en brood voor morgen en op tijd naar "d'r puus". Morgen vertrek ik om 6 uur want het wordt heet!!
A demain

1. Peter en Marlies:
    5 juni 2015
    hoi Jan, zo vroeg naar bed, dat geeft beslist weer van die rare dromen. Drink eerst nog maar even een lekker Leffe, dan weet je tenminste waardoor je die dromen krijgt.
    Voor zo meteen lekker slapen en morgen gezond weer op (zoals Sonja Barend jaren geleden al zei).
    Heel veel groetjes, Peet en Marlies
  2. Rianne:
    5 juni 2015
    Nogmaals bedankt Jan! Michelle vond het echt heel fijn.
    Heel veel succes nog verder, binnenkort mag je nogmaals kaarsjes aanmaken,want dan heb ik examens. Maar dat hoor je nog wel.
    Groetjes!!!
  3. Elly&Jack:
    5 juni 2015
    Hoi Jan is het fotoapparaat kapot of je overal beroerde WiFi? We missen je foto's of ben je nu al niet meer te herkennen? En droom vannacht maar lekker verder wie wat er nog langs komt. Groet, Jack
  4. Harrie en Melanie:
    5 juni 2015
    Jan, de laatste dagen heeft de hitte in Zuid-Frankrijk toegeslagen. Tijdens jouw pelgrimstocht krijg je die voor jouw kiezen. Je moet natuurlijk genoeg drinken. Zo te lezen en te horen (van Ria) heb je geen last van lichamelijke ongemakjes, af en toe een beetje pijn in je rug, maar dat mag geen naam hebben. Overigens is het vandaag in Holtum e.o ook bloedheet geweest, dus wij moeten vanavond ook aan de drank. Groetjes Melanie en Harrie.
  5. Bart en Ingrid:
    6 juni 2015
    Hey Jan, hoe is het? Vanmorgen vroeg uit de veren. Tom heeft al een voetbaltoernooi en ik kan niet slapen vanwege de allergien (waar zit de trema op dit toetsenbord?). Gisteren is het ook in Nederland erg warm geweest, maar na wat tropische buien en onweer is het inmiddels weer afgekoeld. Rik is gisteren met de trein naar de Amsterdam Arena geweest (waar het Nederlands elftal een oefeninterland had, want naar Ajax zal hij niet vlug gaan..!). Die mannen kwamen met de trein terug, die gelukkig ondanks het onweer wel reed (maar volgens mij langzamer dan normaal want om 1.30 uur was hij nog niet thuis (rijden er dan nog treinen??). Gelukkig ligt hij nu gewoon boven in zijn bed te slapen. Jan, ik vind het nog altijd een geweldige prestatie. Volgens mij ben je nu zo'n beetje op de helft. Hoe is het met de pollen in Frankrijk? Geniet van de natuur, de vrijheid en het avontuur. Allemaal aspecten die me enorm aanspreken. Groetjes van ons alle vier, gewoon uit Born.
  6. Pia Bronckhorst:
    6 juni 2015
    Ha Jan! Het gaat je goed zo te lezen en van Ria te horen. Fijn. Het valt me op dat je wel heel veel kathedralen bezoekt. Misschien moet ik mijn broer even waarschuwen dat er mogelijk een " late roeping" op komst is? Ik wil je ook even bedanken voor een geweldige tip van jou die ik via Ria kreeg voor het vangen van slakken: een leeg boterkuipje ingraven met een laagje bier erin. Niet te geloven, ze weten niet hoe hard ze moeten rennen...eh schuiven, om er in te duiken! Hordes hebben we al gevangen.
    Mooie wandelingen gewenst,sterkte met de hitte en je rug. Wij gaan morgen wel weer 'gewoon' met de Sjtief Knee naar het zuiden... Groetjes van Pia en ook van Paul, Bas en Lisanne