Dag 63-64-65 Roquefort - Mont de Marsan - Saint Sever - Hagetmau 67 km

9 juni 2015 - Hagetmau, Frankrijk

Het landschap verandert, een paar dagen heel vlak met dennenbossen en zandpaden, wat best zwaar lopen is, grote boerderijen waar duizenden eenden gefokt worden, daarna voornamelijk maïs- en zonnebloemvelden, die hier al in de knop staan. Vandaag werd het weer heuvelachtig met een paar aardige beklimmingen. We gaan richting Pyreneeën en volgens mijn routeboek kan ik die, bij goed weer, morgen al zien. Gisteren kwamen we onderweg de groep Duitsers, de luxepelgrims, weer tegen en drukgebarend en met een hand in de lucht moesten we tot bij hun grote camper komen waar we getracteerd werden op tomaten, komkommer, paprika, gekookte eieren en frisdrank. Jammer, geen Bratwurst en bier. In een dorp verderop was bij de kerk een ruimte ingericht voor pelgrims die onderweg zijn en even willen pauzeren. Koffie, thee en frisdrank aanwezig. Het pelgrimeren krijgt hier veel meer aandacht dan in noord- en midden Frankrijk. Ook de réfuges zijn groter, mooier en vooral goedgepoetst. Meestal staat er bij aankomst een gastvrouw of -man klaar die uitleg geeft over de réfuge en je voorziet van informatie voor de verdere tocht. Dit zijn vrijwilligers die in het verleden de pelgrimsweg ook al gelopen hebben. Vandaag ben ik alleen vertrokken, Geanne en Peter nemen een rustdag. Om 2 uur aangekomen, een uur later kwam een Fransman binnen die we eergisteren ook al ontmoet hadden. Een snurker!!! Daarna kwamen de gebroeders Slager binnen, 2 Nederlanders die vanuit Hasselt zijn vertrokken en binnen 100 dagen in Santiago moeten aankomen want hun terugreis is al geboekt. Voordat ik vertrok heb ik hun reisblog vaker opgezocht om hun voorbereidingen te kunnen lezen en dus best leuk om hen nu te spreken. Enkele dagen geleden heeft Jule, het Duitse meisje waarmee Ria en ik een hele tijd hebben gelopen, nog voor hun gekookt. Vanavond komt er nog een nederlander, dus volle bak. Nu nog even een terrasje pikken, want ik moet nog proosten op Jack, die is jarig. Proficiat!!!
A bientôt

1. Jac - Ciel:
    Hallo Jan
    t Klinkt allemaal heel verleidelijk wat jij allemaal mee maakt op deze bijzondere wandeltocht. Misschiens is dit iets voor de meisjes van de maandag morgen wandeling?. Ria is al en goed voorbeeld voor ons,maar wij zullen dan nog veel moeten oefenen, en niet zoveel koffie drinken. Voor jou gaat t nog altijd naar wens, geneet nog heeeeel veul van al dit sjaons.
    Gr oet Houtum Jac Ciel
  2. Marlien:
    Lieve Jan,

Wat een doorzettingsvermogen en wat een energie.
    Hier kan menig pensionado een voorbeeld aan nemen.
    Dae Jan van tant Mia is toch eine biezunjere miensch.
    Nu nog volhouden en later een boek uitgeven met je prachtige reisverhaal.! tot mails, liefs marlien
  3. Leon en Henny:
    Hoi Jan,
    Wat leuk dat je de gebroeders slager ontmoet hebt, ik heb de laatste dagen ook hun blog gelezen. Die lopen iedere dag een flinke afstand maar nu zie ik die moeten wel als ze de thuisvlucht al geboekt hebben.
    Spanje komt dus in zicht, ja wel nog even een paar heuveltjes over ha ha.
    De drukte neemt dus nu al toe en dat zal in Spanje wel helemaal het geval zijn maar dat heeft als voordeel dat je wel meer mensen ontmoet om samen een pintje mee te drinken en verhalen uit te wisselen.
    Je gaat goed.vasthouden dat ritme.
    Groetjes, Henny en Leon
  4. Desiree:
    10 juni 2015
    Hallo Jan,
    Tof dat het zo goed gaat met je! Kijk maar uit met die gebroeders slager, bedoel met zo'n achternaam weet je het maar niet.
    Ik begrijp vandaag van Ria dat je vandaag regen geniet, il pleut, nou hier niet, nix plu, volgens Thijs Zeelen van L1 gaan wij deze week vrijdag ons thermisch hoogtepunt bereiken... Altijd lachen met die man, welke "spontane" woordgrapjes hij nu weer verzint om het weerbericht op te leuken.
    Vandaag een vrolijk weerbericht lied (no.14), uit de oude doos.

WIELEWAAL
    Kom mee naar buiten allemaal
    dan zoeken wij de Wie-ie-ie-le-waal
    en vinden wij die muzikant
    dan is 't zomer in ons land

Dudeljo-o klinkt ons lied
    dudeljo-o klinkt ons lied
    dudeljo-o en anders niet
  5. Naefke Koen:
    10 juni 2015
    Hoi Jan,

Wat een mooie tocht ben je toch aan het maken zeg! Ik heb er bewondering voor dat je het nog steeds volhoudt na twee maanden wandelen. De pyreneeën waar je binnen een paar dagen benr zullen wel mooi zijn. Maar ook een training voor de kuiten lijkt me. Heel veel loopplezier!
    Groeten, Koen
  6. Harrie en Melanie:
    11 juni 2015
    Jan, je nadert nu de Pyreneeën en dus ook Spanje. Ria vertelde ons dat je ook naar Pamplona gaat. In Pamplona begint binnenkort het jaarlijkse stierenrennen. Met de conditie die jij hebt is het een makkie om daaraan mee te doen. Wij zien je al voor een kudde wilde stieren door de straten van Pamplona rennen, dat wordt lachen. Maar ja eerst nog de Pyreneeën bergop en bergaf, succes. Melanie en Harrie.
  7. Hilly en Math:
    11 juni 2015
    Nou Jan, de Pyreneeen liggen aan jouw voeten. Ik hoorde van Ria dat je ook nog hoogtevrees hebt , nou sterkte. Voorzichtig met de ravijnen , en na de oversteek zit je al in Spanje. Niet te geloven helemaal door Frankrijk gelopen...Nou Jan heel veel sterkte
    Hilly en Math
  8. Zustere:
    13 juni 2015
    Hallo Jan

Wat eine trip, enne wat ein prestasie, sjiek om te leaze, doe kums nog ens urges...Doe hubs dean druim van die pelgrimas natuurlik in ein klooster gehat...ich zouw det toch nog ens op en anger plaats probere..
    Loat goan,,geit lökke...

Haut dich goot, succes

Groete oet Zustere
  9. Aggie Munsters:
    14 juni 2015
    Goeiemorgen Jan,Jean,Juan,wat wordt het nog allemaal ?
    Wij hoorden van Ria dat het goed met je gaat alleen een "beetje" regen de laatste dagen. Wij krijgen bijzondere foto's te zien maar zonder toelichting. Die foto met de geimproviseerde kar daar hoort toch een verhaal bij ? Ook fijn om te horen dat Ria eind juni weer afreist naar Spanje om samen met jou de laatste 3 weken te wandelen naar het einddoel Santiago. Nu in de Pyreneeen is het klimmen geblazen ! Je moet maar zo denken : achter de hoge bergen is er weer een ander wandelleven ! Veel succes verder en veel plezier met de mede wandelaars.
    Groetjes van ons allemaal !!
    Aggie
  10. Arno en Gertie:
    14 juni 2015
    Hoi Jan, nu is het klimmen geblazen en ook dat gaat je lukken, dat weten wij zeker. Wij hebben het eindpunt pas weer op tv gezien. Loont de moeite :-) Op naar je diploma. Super prestatie man en straks weer samen met Ria moet het zeker iets bijzonders worden. Nog veel wandelplezier en tot ..... Groetjes Arno en Gertie