Dag 81 Grãnon - Belorado 17 km.

25 juni 2015 - Belorado, Spanje

Gisteravond was er feest in het dorp, naamfeest van San Juan. En dat hebben we geweten. Tot 12 uur s'nachts heeft er eentje op het terras vlak in de buurt gezongen. Alsof dat nog niet genoeg was lagen we ook nog vlak bij de kerk, ieder half uur werd ons medegedeeld hoe laat het was. Dus van slapen is niet veel gekomen. Voor het ontbijt hebben we eigenlijk ook niets kunnen kopen, er was maar 1 winkel en daar waren nog minder eetwaren te koop dan bij Wil van de Schmeet in Holtum. Dus dit dorpje vergeten we snel. Het werd onderweg al snel warm tot 32 graden om 11 uur, maar toen bereikten we al Belorado en hebben we de eerste de beste herberg in het plaatsje genomen. Compleet met zwembad, wasmachines en drogers. Samen met Marcien de was gedaan en dat was een hele belevenis. De was in de machine, poeder erop en klep dicht. Net op tijd kwamen we erachter dat dit een wasdroger was en voorzichtig de kleren met waspoeder omgeladen in de volgende machine. Bleek ook een droger. Nieuw poeder gehaald en uiteindelijk de juiste machine geladen. Ria waar blijf je? Uiteindelijk toch gelukt en zijn we maar naar een terrasje gelopen. Op voorhand alvast een pilsje op Ingrid en Peter gedronken, want die zijn morgen jarig. Alvast proficiat. Verder geen noemenswaardige of schokkende dingen gebeurd, dus ik kruip nu maar in mijn nu weer lekker frisruikende slaapzak.
Hasta Manaña

1. Bart en Ingrid:
    Goedemorgen Jan,
    Bedankt voor de felicitaties! Wat leuk dat je daaraan denkt! San Juan, is dat niet jouw naamfeest? Geniet nog van de camino. Nog 2 nachtjes en dan sluit Ria ook weer aan. Heel veel plezier samen en ik verheug me al weer op het volgende verhaaltje! Hasta la vista!
  2. Dre en Fiet:
    Hoi Jan
    wat een ervaring een (wasman )zul je nooit worden gelukkig dat Ria er bijna is, ik hoop toch nog altijd niet alleen voor de was .Voor de rest hoef je ook niet uit te leggen.geniet van je reis we lezen het altijd met groot plezier ik wist eigenlijk niet dat je zo leuk kon schrijven maak er een boek van ik koop er zeker een .nog twee nachtjes slapen en dan is Ria er weer
    grtjes Fiet
  3. Jan:
    St Jan ! proficiat !
  4. Jac - Ciel:
    Beste Jan,
    Ik lees alsmaar nog zolang wachten en dan komt Ria , volgens mij komt je maatje, [ misschiens om ook de was te doen, en lekkerder te koken],maar vooral om mee te genieten van deze schitterende ervaring, en natuurlijk om effe 500km te lopen naar jullie einddoel Santiago de Compastella, een hele mooie wandeling is dat nog.
    Zet hem op, en geniet er samen van. heel veel gr oet t werme Houtum
  5. Marion en Lambert:
    26 juni 2015
    Jan, een goed idee van Fiet om een boek te gaan schrijven over je ervaringen. Je verhalen zijn inderdaad leuk om te lezen en gebundeld zou het een leuk boek worden. Waar ze na een paar jaar dan een film van maken. Dat zou me wat zijn.... Kunnen we samen de film gaan kijken. Loop ze en tot gauw! Groetjes Lambert en Marion
  6. Diana:
    26 juni 2015
    Ha een man die toch niet zonder vrouwenhand kan...maar nog ff dan is ze er gelukkig... Succes weer...
  7. Hans Aarts:
    Hoi Jan,
    Ik bewonder je doorzettingsvermogen om deze geweldige tocht te volbrengen. Het is dat ik door de week moet werken, anders....... . Jo heeft op dit moment vakantie, dus nu is er een andere rust op kantoor. Zelf moet ik nog 5 weken werken en heb dan lekker 4 weken vakantie. We gaan dan naar de Limousine. Volgens mij een van jouw doorkomst plaatsen. Als je terug bent in Holtum wil ik graag een Leffe komen drinken en je verhalen live te horen krijgen. Of moet ik het boek maar kopen? Kortom zet hem op voor de laatste 500 kilometers. Ik blijf je verhalen volgen en wellicht ook nog wel wat verhalen van Ria. Zet hem op
  8. Harrie en Melanie:
    26 juni 2015
    Jan, en je gaat maar door. Het lijkt allemaal zo gemakkelijk, nou ja je bent nu eenmaal een op en top sportman. Je hebt deze week dus jouw namensdag gevierd, nog proficiat. In Holtum is dit weekend ook groot feest. Op de boerderij van Jos Hilkens wordt het kersenfeest gehouden, dit begint zondagmiddag om een uur. Op het "good" bij Jos en Frida staat een echte feesttent. Er treden die middag een stuk of drie hoempa-orkesten op. Het wordt goed weer dus wij zullen ons daar best amuseren. Melanie en Harrie.
  9. Marion Mewissen:
    27 juni 2015
    Hoi Jan, nog 1 dag zonder je maatje. Fijn dat jullie samen gaan genieten van de laatste 500 km. vorige week bij de feestavond van de biljartclub was jij het middelpunt van gesprek... Wat een leuke verhalen vertelde Ria. Ik krijg er steeds meer zin in. Vandaag trouwt Milou( van Lian) de jongste. We hebben een bruiloft voor de boeg.
    Hou je taai!
  10. Peter en Marlies:
    27 juni 2015
    hoi Jan, nog een nachtje slapen en dan zijn jullie weer herenigd!! Moet toch wel een fijn gevoel zijn om de tocht samen af te ronden !! Heel fijne weken samen, veel groetjes Peet en Marlies
  11. Henk en resie:
    Dag Jan,
    Nog een paar uur en jullie kunnen weer samen op pad. Het is leuk om te zien hoe dit avontuur niet alleen jullie maar ook heel veel anderen in beweging brengt. Er is een echte fanclub ontstaan.
    Nu niet meteen naast je schoenen gaan lopen want nederigheid is een pelgrimskwaliteit heb ik mij laten vertellen.
    Ja die versleten schoenen, ze zullen heel wat te vertellen hebben als ze weer thuis zijn. Bewaar ze maar als souvenir.
    Doe de groeten aan je maatje, ik hoop dat ze de bus haalt.
    Sterkte, veel plezier en geluk op jullie weg, Resie.

Ja die versleten schoenen
  12. Aggie Munsters:
    Buenas dias Juan,
    Heb je Ria met alle egards ontvangen? Toch niet alleen " mit eine zak wesch"! Op zijn minst met een heerlijk ontbijtje want ze moest al vroeg uit de veren ! Ik neem aan dat jullie nu even rust op de plaats maken en dan de laatste 500 km ,om met jouw woorden te spreken : "een makkie"!
    Wij wensen jullie heel veel wandelgenot en zijn benieuwd naar de nieuwe verhalen die jullie samen meemaken.
    Aggie en Wil.
  13. Desiree:
    28 juni 2015
    Ha "Don Juan", of heb ik dat nu verkeerd gelezen?
    Hoop dat je goed bent voorbereid, want ZE komt eraan hè..., in vol ornaat...!! Ze bruiste helemaal vrijdag ;-). Hafun!
    Ik ben net thuis van een weekendje weg, Ronald had zijn jaarlijkse männer ausflug: de TT-Assen pffff. Dus wij, erm hels, hadden zelf iets gezelligs bedacht, Volendam met de kids, dat was echt leuk. En lekker weer gehad, dat is hier nog wel bijzonder hoor, 2015 is er weer een, kwakkel juni.
    Ik heb natuurlijk inspiratie opgedaan voor lied no 16.
    ZUIDERZEEBALLADE
    Opa kijk ik vond op zolder, een foto van een oude boot
    Is dat nog van voor de polder, van die oude vissersvloot?
    Jochie, dat is een gelukkie, 'k was dat prentje jaren kwijt
    Ik heb nu weer een heel klein stukkie
    Van die goeie ouwe tijd
    Daar is het water, daar is de haven
    Waar je altijd horen kon, wij gaan aan boord
    De voerman laat er, zijn paarden draven
    En aan de horizon, lei Emmeloord.
    Eens ging de zee hier tekeer
    Maar die tijd komt niet meer, Zuiderzee is nu IJsselmeer
    Een traktor gaat er, nu greppels graven
    'k zie tot de horizon, geen schepen meer.
    Kijk de jongeman ben ikke, ikke was toen kapitein
    Hiero en die grote dikke, dat moet malle Japie zijn.
    Opa, en die blonde jongen, vooraan bij de fokkeschoot,
    Opa zag nou wat... Die jongen, is je ome, die is dood.
    In 't diepe water, ver van de haven,
    In die novembernacht voor twintig jaar.
    Daar in 't brakke water, is hij begraven,
    Maar als hij effe wacht, zien wij elkaar.
    Toen ging de zee hier tekeer,
    In een razend verweer, ongestraft slaat niemand haar neer.
    Nu jaren later, hier paarden draven.
    Zie ik de hand en macht, van onze heer.
    Waar is het water, waar is de haven,
    Waar je altijd horen kon, we gaan aan boord.
    De voerman laat er , zijn paarden draven,
    En aan de horizon, lei Emmeloord.

Ciao
  14. Naefke Koen:
    29 juni 2015
    Ha Jan,

Ik had even niet op je blog gekeken, maar ben nu weer helemaal bijgelezen. Goed om te lezen dat het je zo goed vergaat! Het enige waar ik me zorgen om maak, is dat je steeds minder verslag doet van de hoeveelheid geconsumeerde drank. Je lever is toch niet aan het krimpen, hoop ik?

Onze pelgrimstocht begint over een week of vier weer. Marjolein is uitgerekend op 23 juli, dus we maken ons weer op voor 3 maanden met gebroken nachten. Gelukkig zijn we inmiddels ervaren. Sanne snapt nog niet helemaal dat ze grote zus gaat worden, maar ze is goed in het verzorgen van poppen dus dat komt helemaal goed.

Succes met je route en de groeten aan Ria!

Groet,
    koen