Dag 86 en 87 Hornillos-Castrojeriz-Frómista 46 km.

1 juli 2015 - Frómista, Spanje

Even voor de statistiek ik, Jan, heb nu 1734 km in de benen, nog maar 423 te gaan. Gisteren vervolgden Ria en ik onze tocht door de Meseta, waarvan ze zeggen dat deze hoogvlakte 9 maanden winter is en 3 maanden hel. Hel is wel wat overdreven, maar met 37 graden is dit geen pretje. We lopen nu al 3 dagen over deze vlakte met zover je kunt kijken graanvelden. In Castrojeriz was werkelijk helemaal niets te beleven, om half tien was het nog 32 graden, dus van slapen kwam ook niet veel. Zeker met die krakende bedden. Vanmorgen vol goede moed om 6 uur vertrokken bij een aangenaam weertje. Het zou een vlakke etappe worden, maar na een half uur stond ons al een mooie uitdaging te wachten. Een klim van 1,5  km. met een stijgingspercentage van 12% en daarna een afdaling van 18%. Verder wel een aardige route, gedeeltelijk nog langs een kanaal gelopen. Om half een op plaats van bestemming gekomen in een aardige herberg waar we onze kamer delen met  10 jonge Australiërs,  waaronder, ja hoor, 1 priester, die om 5 uur een mis opdroeg die we ook bijgewoond hebben. Het kaarsje voor Rik brandt en natuurlijk feliciteren wij  hem met zijn verjaardag vandaag. Net nog een flesje wijn gedronken samen met een Australiër met de achternaam De Bruin. Morgen lopen we naar Carrión de los Condes. Ria en ik zijn dan 39 jaar getrouwd, dus heb ik al een leuke herberg uitgezocht waar ze een echte wasautomaat hebben. Leuke verrassing toch? En voor morgen laten we ons weer verrassen.

Hasta Manaña

1. Marion en Lambert:
    Hoi Ria en Jan,

Dat lekker weertje waar jullie vandaag in hebben gelopen is dus beter als hier. Het was hier verschrikkelijk warm vandaag en komende dagen zal dat ook zo zijn. Ik hoop niet dat jullie dat krijgen,dat zou geen lolletje zijn. Jammer dat je nog geen wielewaal gezien hebt Jan. Maar een kleine dwergarend is ook niet slecht.
    Alvast gefeliciteerd met jullie trouwdag dat zal genieten worden in die leuke herberg.

Groetjes lambert en Marion
  2. Marlies en Peter:
    Hallo Ria en Jan,
    Gefeliciteerd met jullie trouwdag morgen, op naar de 40!!
    Jan, 1734 km in de benen en gewoon maar blijven doorlopen, niet te geloven !!! Respect hoor , doe het je niet na.
    Ria veel succes ,geniet vooral samen en nog heel veel mooie belevenissen.We blijven jullie volgen. Groetjes, Marlies en Peter.
  3. Arno en Gertie:
    1 juli 2015
    Wauw, super 1734 km. De rest moet voor jullie een makkie zijn. Nee hoor, grapje respect! Ook van ons al de felicitaties met jullie 39e huwelijk en hoop dat de bedden morgen niet zo kraken. ;-) Nog een fijne avond, slaap lekker en morgen veel loopplezier. Groetjes aArno en Gertie
  4. Peter en Marlies:
    hoi Jan en Ria,
    voor morgen alvast van harte proficiat en Ria, laat de wasautomaat voor wat ie is, en moet hij zijn werk doen, dan instrueer Jan!!!
    groetjes vanuit een heel warm Limburg, Peet en Marlies
  5. Nol Mewissen:
    1 juli 2015
    Het sjut op. Laupe bie 37 grade vilt neet mit hie is het auch versjrikkelik wérm. Mörge auch 37 grade. Weer hove allein neet te laupe. Völ succes mörge weer en alvas proficiat mit 't 39 joarig huwelijk. Geneet ter van.
  6. Bart en Ingrid:
    Hallo Jan en Ria,
    Van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag! We wensen jullie nog heel veel gelukkige, liefdevolle en actieve jaren samen erbij! Bedankt voor het kaarsje en de felicitaties voor Rik. Het zal nog heel spannend worden. Hij is op dit moment heel hard aan het leren en dat met dat warme weer! Dat het hier nu heet is, hebben jullie al begrepen van de anderen, zelfs ik zit binnen i.p.v. buiten. Ik hoorde op het journaal dat het vannacht waarschijnlijk de warmste nacht in Nederland wordt, ooit gemeten (in Nederland, 25 graden, maar bij jullie is het 's nachts 32 graden, dus het kan nog erger ;)! Geniet van de camino en groetjes uit Born. xxx
  7. Marja:
    Hallo Ria en Jan,
    Van harte proficiat met jullie 39-jarig huwelijk. Nog vele gelukkige jaren samen gewenst. Op deze speciale dag wensen wij jullie een mooie wandeling en een feestelijke dag toe.
    Met warme groet uit Buchten.
    Marja en John
  8. Huub:
    Hay jan en Ria.
    Leuk om te horen dat jullie net als ons 26-06-1976, 39 jaar getrouwd zijn. Verder wens ik jullie een beter weer type ,maar zit er nog niet echt in. Hier is het op het moment 02.00 uur 26 Gr. wat willen we nog meer verwacht wordt dat het morgen tegen de avond de 39/40 graden gaat worden L1 . Wat al een prestatie 1750 kilometers, kom op nu nog de laatse loodjes jullie hoeven nog maar snel gerekend 1/5 van de reis. Rustige dagen en tot hoors, je heb natuurlijk geen wasdroger nodig he ? HaHA.
    Annie en Huub
  9. Henk en resie:
    Dag Jan en Ria,
    Deze week steken wij voor jullie kaarsjes aan,
    Groeten en heeeeeeel veeeel sterkte. Resie.
  10. Dre en Fiet:
    Hoi Jan en Ria
    proficiat met jullie 39-jarig huwelijk, de tijd lijkt gevlogen.gelukkig dat ze daar geen oud papier komen op halen .Hier is het ook warm maar we liggen stil ik doe nu voor jullie mijn pet en hoed af.een fijne dag .de verrassing ??? ik denk met dit weer aan jullie grtjes Fiet
  11. René Lebens:
    2 juli 2015
    Wow!!!!! 1734km; petje af; of beter gezegd met de temperaturen hier; zonnehoedje af. Veel sterkte bij deze temperaturen en (met felicitaties vanaf de Kampstraat) geniet van jullie trouwdag . Groetjes en tot snel
  12. Leon en Henny:
    Hoi Ria en Jan,
    Proficiat met het behalen van deze mijlpalen in kilometers en in jaren.
    Nu de temperatuur hier ook opgelopen is tot vergelijkbare waardes als bij jullie komt het respect nog meer naar boven.
    Als ik hier een klein blokje om loop kan ik me weer gaan douchen dus hou ik me maar zoveel mogelijk binnen. En jullie lopen dan ook nog met zo'n zak op je rug.pfffff.
    Geniet vandaag vooral van jullie trouwdag.
    Groetjes Henny en Leon
  13. Huub:
    Hay Ria en Jan.
    Op de eerste plaats hartelijk gefeliciteerd met jullie 39 jarig Huwelijk!!
    Nu hebben wij pas echt goed in de gaten dat dit uit groeit tot een buiten menselijke prestatie wat jullie aan het doen zijn. Forceer niks want we willen jullie wel weer heel graag in holtum zien binnen komen. Jullie zullen er wel uit zien als afrikaantjes met een wit kransje op het hooft!!. By de way 10.30 uur en 36 graden .
    Groetjes Annie en Huub
  14. Fam Koster:
    Hoi Ria en Jan
    Proficiat met jullie 39e ...!
    Maar deze tocht is ook zeker een felicitatie waard,chapeau!!
    Hier kan de wil soms sterker zijn dan het lichaam, be careful.
    Wij volgen jullie wel maar niet praktisch.

Groetjes tante Mia en ome Kub
  15. Marja:
    Hallo Ria en Jan,

Met ontzag voor het aantal kilometers dat Jan al gelopen heeft en de gezamenlijke kilometers die jullie tegemoet gaan, feliciteer ik jullie nu met de volledige Spaanstalige versie van het gedicht Caminante van Machado. Geniet ervan.

Caminante, son tus huellas
    el camino y nada más;
    Caminante, no hay camino,
    se hace camino al andar
    Al andar se hace el camino,
    y al volver la vista atrás
    se ve la senda que nunca
    se ha de volver a pisar.
    Caminante no hay camino
    sino estelas en la mar

Nog een mooie feestelijke trouwdag samen toegewenst.
    Marja
  16. Aggie Munsters:
    3 juli 2015
    Goeiemiddag Ria en Jan,
    Wat een prachtige foto van die enorme vlakte met korenvelden en her en der een wandelaar, die gepakt en gezakt op weg is naar zijn doel !
    Met deze temperatuur is het doorzetten en toch wel afzien, petje af en weer een pluim erbij op jullie pelgrimshoed !
    Zorg goed voor jullie zelf en drink voldoende water!!!
    Een tropische groet vanuit Bunde,
    Aggie en Wil.
  17. Kevin en Annelien:
    3 juli 2015
    Hoi Jan,

Wat knap dat je al zo ver bent! Echt een hele onderneming, hoor. Geniet van de 'laatste' kilometers met z'n tweetjes!

Groeten,
    Annelien en Kevin