Dag 5 Oignies - Rocroi 20 km

10 april 2015 - Rocroi, Frankrijk

Vanmorgen niet al te vroeg vertrokken richting Frankrijk. België voorgoed verlaten. Route was weer voornamelijk door het bos met veel pratsj. Maar was weer mooi weer. Geen mens gezien vandaag, maar om 4 uur aangekomen bij de plaatselijke VVV waar alles geregeld werd voor mijn overnachting. Een hoop papierwerk, wat een verschil met België. Zit nu in een restaurant je met een Leffe te wachten op mijn pizza. Morgen alvast een overnachting geregeld. Verder eigenlijk niet veel te melden, alleen dat ik het tot nu toe wel erg heb getroffen met het weer. Je zou maar een hele dag in de regen lopen. Weer bedankt voor jullie leuke reacties en tot morgen.

1. Marion Mewissen:
    10 april 2015
    Ha die Jan, proost! Wij zitten hier ook gezellig buiten. De zon is net weg in de tuin. Heb vanmiddag n stukje gelezen uit 4 miljoen stappen. Hoeveel heb jij er al gemaakt? Ik probeer met het boek gelijk te blijven met jou wandelen.Smakelijk voor zo meteen. Ps hoe voelt dat om de hele dag niet te praten???
  2. Arno en Gertie:
    10 april 2015
    Hoi Jan, smakelijk eten, wij hebben de pizza net op. Vandaag weer aan de was met die pratjs? Laat je de leffe lekker smaken en een hopelijk zonnige maar vooral leuke tocht morgen. Niet vergeten je tanden te poetsen. Ha, ha. anges hubs ze ooch een schjaasmoel. Gr. Arno en Gertie
  3. Harrie en Melanie:
    10 april 2015
    Jan, je zit nu in Rocroi een oud vestingstadje, is daar nog iets van te zien? Je hebt inderdaad geluk gehad met het weer, hopelijk blijft dat zo tot half juli. Hier is alle oké. Zondag moet HBC aantreden tegen en in Born die wedstrijd zal gewonnen moeten worden. Trouwens hoe is het met je blaren en de kilo's.
  4. Huub:
    Hay Jantje.
    Wel uit kijken met leffe is volgens mijn bier!!
    Verder is het weer de komende dagen op jou hand.
    Succes en misschien tot morgen.
    Huub
  5. Jan D.:
    10 april 2015
    Hoi Jan, de bijzondere betekenis van de bedevaart die je doet, had op het moment van je vertrek meteen effect; de hemel brak open! Prachtig, dat je onder deze gunstige omstandigheden de eerste dagen hebt kunnen lopen. Na deze goed verlopen 'warming up' en het verlaten van Belgica start je met de Camino France. Frankrijk het land van de wijn, waar we samen al vele avonden van genoten hebben. We hebben regelmatig gefilosofeerd over je pelgrimsdoel. Het is zeker bepaald geen sabbatical of vakantie. Het is een prachtige prestatie die je puur voor je zelf doet en heel inspirerend zal werken. Jan, ik wil je nog even zeggen dat je een goede keuze hebt gemaakt en het knap van je vindt dat je alle twijfels over boord hebt gegooid. Jan, Mirjam en ik blijven je belevenissen volgen en geven je nu al applaus en waardering.
  6. Leon en Henny:
    Hoi Jan,
    We hopen dat je niet te veel last hebt gehad van je blaren.
    Het land van de biertjes verlaten en inderdaad aangekomen in het land van de wijn maar let op met te veel wijn want je bent nu op jezelf aangewezen.
    Hopelijk blijft het weer goed dat loopt inderdaad wat fijner dan in de regen.
    Succes voor morgen.
  7. Ton Schrijnemakers:
    Ja Jan,

Prachtig , we volgen je.
    Veel plezier en succes.. En veel blijven schrijven.

Lut en Ton
  8. Bart en Ingrid:
    11 april 2015
    Hoi Jan, hoe is het? Ik lag een paar dagen achter maar heb net de verhalen van de laatste dagen gelezen en genoten. Heerlijk. Wat een fantastisch avontuur. Ben zo benieuwd hoe je je voelt en inderdaad, wat Marion zegt, hoe het is om de hele dag bijna tegen niemand te kunnen praten! Die Belgische tanden, komt door de gezondheidszorg die volgens velen zo goed in Belgie is geregeld... Je bent nu al in Frankrijk. Zo gaaf. Wij hebben donderdag met ons mam en mijn Helmondse (schoon)zussen een heerlijke dag gehad. Ook hier was het prachtig weer. Eerst genoten in Katwijk en van de zee en daarna van Soldaat van Oranje. Helaas is ons mam gisteren in het ziekenhuis opgenomen en hebben we de hele dag in het ziekenhuis doorgebracht. Ze heeft een bloedtransfusie gehad en ligt er nu nog in. Volgende week krijgt ze allerlei onderzoeken en weten we wellicht meer c.q. wat er aan de hand is. Donderdag hebben we met elkaar een heerlijke dag gehad en die nemen ze ons niet meer af. Dus: plus de dag en geniet! Ik verheug me nu al op je verhaal van vandaag en inmiddels is de familie Willems ook op de hoogte van je avontuur. Doei Doei!
  9. Wil:
    Hoi Jan,
    het is vandaag je 6de dag op weg naar Santiago. Frankrijk is bereikt, dus op naar Saint Jean de Pierre.!! We hopen voor je dat het weer goed blijft, althans droog. Te warm is ook niet prettig lopen. Veel wandelplezier en wellicht dat je nog diverse lopers c.q. fietsers naar Santiago zult passeren c.q. zult ontmoeten.
  10. Nol Mewissen:
    11 april 2015
    Hoi Jan, net auch ein sjtökske langs de Maas geloape. Noe zit ich aan eine Grimbergen. Het is toch geweldig es se dét eedere daag kens doon. Ich bèn sjloes. Zeker es ich die sjoan verhoale leas. Elke oavent ein verrassing wo se terréch kums. Wea heat dét. Het geit tich goot en geneet ter mér van ich mot verluipig noch wirke en höb gein hondert verlofdaag per joar.
  11. Hilly en Math:
    Hallo Jean,
    Heb ze vandaag in de regen geloape. En heb ze nog geine dip gehad.Noe bos se in frankriek en kinse genieten van het frans eate en vooral de wien. misschien krig se nog get mit van de hel van het noorden . Vanoavend komme Harrie em Melanie langs dan zulle wer eens op tich drinke.
    nog eine fijne avond en succes morge weer.